DATUM | TIJD | EVENEMENT | ACTIVITEIT | LOCATIE |
RESERVEREN via mail aan:info@yvoverschoor.nl | ||||
11 maart zaterdag |
20.00u | Literatuur/Boekenweek De Toverlantaarn Lezing |
Suzanne Voets Simon Mulder |
Huis Midwoud |
12 maart zondag | 16.00u | Jazz in huis Midwoud. 15 jaar GKI Trio. Jubileum CD Try-out Concert | Frans van Geest, Vincent Koning en Rob van Bavel | Huis Midwoud |
17 & 18 maart vrijdag & zaterdag |
dag | Masterclass Filmbegeleiden | Yvo Verschoor | Artez Arnhem |
28 maart dinsdag |
14:00 - 17:00u | Besloten voorstelling |
Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
2 april zondag |
16.00u | Vergeten en verzwegen, getuigenissen van een concertvleugel | Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
9 april zondag |
15.00u | Out of Shadows Album release Tour |
Daniel de Boer & Friends | Huis Midwoud |
11, 18, 25 april en 2 mei 2023 dinsdag |
van 20.00 – 22.00 uur | Humanistisch Verbond in Huis Midwoud | cursus afrikaanse en latijns amerikaanse filosofie | Huis Midwoud |
15 april zaterdag |
20.00u | In hogere sferen Klassiek in Huis Midwoud< |
Beitske Verheij & Bernd Brackman Cello-Piano Duo/td> | Huis Midwoud |
UITVERKOCHT 29 april zaterdag |
20.00u | De Hand van de beer Klassiek recital |
Carel Kraayenhof Marietta Petkova |
Huis Midwoud |
4 mei donderdag |
19.00u | Dodenherdenking Oostwoud/Midwoud voordracht/ muziek |
DMO/div. adeelnemers | Huis Midwoud |
4 mei donderdag |
21.00u | Theater na de Dam Vergeten en verzwegen, getuigenissen van een concertvleugel |
Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
7 mei zondag reserveren via mail aan: info@yvoverschoor.nl |
15.00u |
In de Schaduw van het |
Donna Musica | Huis Midwoud |
28 mei zondag |
16:00u | Inspiratie in Weimar – Bach & more Klassiek Recital Viool & Klavecimbel |
Rebecca Huber Eduardo Valorz | Huis Midwoud |
10 juni zaterdag |
20:00u | Werken van o.a. Ida Gotkovsky, J.S. Bach, Elisabeth von Sachsen-Meiningen, Ivy Priaulx Rainier, Germaine Tailleferre en Clara Schumann. | Maria du Toit, klarinet Vera Kooper, piano |
Huis Midwoud |
Reserveren van plaatsen is wenselijk via info@yvoverschoor.nl
Kaarten zijn ook weer aan de deur verkrijgbaar.
Betaling kan contant of via Pin bij binnenkomst.
Wij houden het graag veilig voor iedereen. Houd daarom alsjeblieft ook voor en na de concerten rekening met andere bezoekers, houd zoveel mogelijk afstand en blijf thuis bij klachten.
Actuele informatie over concerten en lezingen is ook te vinden op www.huismidwoud.nl of volg Huis Midwoud op Facebook en Instagram.
Zondag 10 juni, Maria du Toit, klarinet, Vera Kooper, piano.
Werken van o.a. Ida Gotkovsky, J.S. Bach, Elisabeth von Sachsen-Meiningen, Ivy Priaulx Rainier, Germaine Tailleferre en Clara Schumann.
Reserveren: info@yvoverschoor.nl
De klassieke muziek heeft een rijke geschiedenis van mannelijke componisten wiens werken iconisch zijn geworden. De bijdragen van vrouwelijke componisten aan klassieke muziek worden echter vaak over het hoofd gezien en ondergewaardeerd. Eeuwenlang werden vrouwen niet aangemoedigd of zelfs toegestaan een carrière in de muziek na te streven. Hierdoor zijn veel getalenteerde vrouwelijke componisten en hun muziek vergeten.
In dit programma verkennen de Zuid-Afrikaanse klarinettiste Maria du Toit en de Nederlandse pianiste Vera Kooper muziek voor klarinet en piano uit de hele wereld, geschreven door vrouwelijke componisten. Het idee voor dit programma werd geboren uit één enkel stuk, de Suite voor Klarinet en Piano van de in Zuid-Afrika geboren componiste Ivy Priaulx Rainier. Maria du Toit wilde het stuk, dat haar enkele jaren geleden werd aangereikt door haar eerste klarinetdocent met de woorden "dit wordt bijna nooit uitgevoerd, maar het is een geweldig stuk!". Maria en Vera
gingen op zoek naar meer stukken geschreven door vrouwen en ontdekten er heel wat, maar helaas ook dat al deze stukken inderdaad nauwelijks worden gespeeld of opgenomen - van sommige stukken bestaat geen enkele opname. Sommige van de componisten genoten populariteit tijdens hun leven, maar na hun dood raakte hun muziek in de vergetelheid. Het mysterie werd een missie - om de muziek van deze getalenteerde vrouwen te ontdekken en deze prachtige stukken weer tot leven te brengen.
Maria du Toit
Maria Du Toit wordt gezien als een van de topinstrumentalisten van haar thuisland, Zuid-Afrika. Na 13 jaar solo-klarinettist van het Cape Philharmonic Orchestra te zijn geweest, is tegenwoordig Nederland de basis voor haar wereldwijde solo- en kamermuziek carrière. Critici beschrijven haar klarinetspel als 'sensationeel' en 'verbluffend', en complimenteren vaak haar onberispelijke intonatie, verbijsterende techniek en honingzoete toon.
Du Toit won talrijke concoursen en prijzen zowel in Zuid-Afrika als in Europa, waaronder de eerste prijs op het internationale klarinetconcours 'Jeunesses Musicales' in Boekarest. Du Toit is als solist en kamermusicus te horen op podia in Europa, de VS en Zuid-Afrika. Ze bracht drie albums uit en ontving een nominatie voor een South African Music Award (SAMA) voor haar album 'Luminous Shade' met de veelgeprezen pianiste Nina Schumann. Haar dubbel-cd van de complete klarinetconcerti van Louis Spohr met het Cape Town Philharmonic Orchestra onder leiding van Arjan Tien kreeg internationaal talrijke lovende recenties.
Vera Kooper
De Nederlandse pianiste Vera Kooper wordt beschreven als een sensitief en expressief musicus, met een indrukwekkende techniek en gepassioneerde toewijding.
In 2013 was Vera medeoprichter van het Delta Piano Trio, met violist Gerard Spronk en celliste Irene Enzlin. Het trio won talloze prijzen, waaronder in 2020 de prestigieuze "Anton Kersjesprijs", en trad veelvuldig op in Europa, Rusland, Israël, China, Korea, Indonesië en de VS.
De debuut-cd van het trio, met pianotrio's van Taneyev en Borodin, alsmede hun tweede cd "The Mirror with Three Faces", met werken van Lera Auerbach en Dmitri Sjostakovitsj en hun meest recente opname "Origin", in 2022 uitgebracht bij Challenge Classics, ontvingen uitstekende kritieken in toonaangevende vakbladen als Diapason, BBC Music Magazine, Gramophone, de NRC en Luister.
In 2020 bracht Vera haar eerste solo-CD uit, "Hope", met werken van Ludwig van Beethoven en John Corigliano. Daarnaast maakte ze in 2021 een uitgebreide tournee door Nederland met Floris Kortie en de voorstelling "Het jaar 250 na Beethoven", een theaterproductie over het leven en de pianosonates van Ludwig van Beethoven.
Za 17 september 20:00u, 16
oktober , 26 februari , Zo 2 april 2023 16:00u Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een
concertvleugel 16:00u Kaarten €20,-/ €10,- <21 jaar &
studenten .
Reserveren: info@yvoverschoor.nl of bel /app 06 20 97 29 33
Lecture-filmconcert door Yvo Verschoor en Frau Buch Het verhaal van
Yvo's lange en spannende zoektocht naar de geschiedenis van zijn
vleugel; een aangrijpend en indrukwekkend verhaal dat verteld moet
blijven worden. Het verhaal van Yvo's lange en spannende zoektocht
naar de geschiedenis van zijn vleugel; een aangrijpend verhaal
dat verteld moet blijven worden.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen 1926
en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en wat heeft
ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
Concert-Diner bij Kaarslicht met violist Jeroen Dupont & pianist Rik Kuppen
Programma:
I. Giuseppe Tartini (arr. Fritz Kreilser)
Duivelstrillersonate in g-klein
1. Larghetto affettuoso
2. Allegro (Tempo giusto)
II. Andante - Allegro
Johannes Brahms
Vioolsonate nr. 2 in A-groot, Opus 100
1. Allegro amabile
2. Andante tranquillo
III. Allegretto grazioso (quasi andante)
Manuel de Falla (arr. Fritz Kreisler)
Danse Espagnol uit La vida breve
Eugène Ysaÿe Rêve d'enfant
Menu:
- Toscaanse groentensoep / Franse Kippensoep geserveerd met brood en boter
- Italiaanse taart. Crostate di marmelata / Veganistische glutenvrije cake
Wijnkeuze van pianist Rik Kuppen (het eerste glas wit of rood gratis)
Bij reservering graag uw voorkeur in het menu aangeven.
Voor dieetwensen of allergieën graag contact opnemen met Jeroen Dupont: info@jeroendupont.nl
Entrée Concert-Diner: € 50,- Reserveren via : info@yvoverschoor.nl
Zondag 15 januari 2023
komen we in hoger jazz-sferen met vader Rob en zoon Sebastiaan van Bavel, die naast hun Quatre- Mains met 4 handen op één vleugel voor deze gelegenheid zeker ook op twee of meer vleugels samen zullen spelen. (luister hier naar een voorproefje)
Rob en Sebastiaan spelen al vele jaren samen, vallen voor elkaar in als collega's en spelen elkanders composities. Dit vroeg om een gezamenlijk project waar het Edison Duo uit voort kwam, ze hebben immers beiden de Edison Award in de kast staan (Rob in 1990 en Sebastiaan in 2014).
'Na meerdere concertreeksen door het land op
https://youtu.be/yucYrXjD-Qolink van bavellink van bavekn twee vleugels gespeeld te hebben was tijdens de pandemie de uitdaging om dit ook te reproduceren op één instrument; Quatre Mains is hier het resultaat van. Bewerkingen van Ravel en Fauré aangevuld met een nieuw gecomponeerde suite van Sebastiaan van Bavel'.
Laat je verrassen door een improviserende Ravel, een swingende Fauré en een klassiek georiënteerde Van Bavel.
Wil je ook een concert of voorstelling meemaken, reserveer dan snel een plekje via info@yvoverschoor.nl
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd,
tussen 1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op
haar en wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
14 april Huis Midwoud 20:00u
Huis Midwoud Open Podium / Cultuursalon
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen
1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en wat
heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
Internationale
meesterpianiste Marietta Petkova geeft recital in Huis Midwoud
Met Marietta
Petkova heeft Huis Midwoud in Midwoud op zondagmiddag 21 november
een ware wereldtopper op het podium zitten. De
Nederlands-Bulgaarse pianiste, internationaal geroemd om haar
concerten en cd’s, speelt een programma dat begint bij Händels
Chaconne en uitmondt in de Preludes van Debussy. De aanvang van
dit droomrecital voor de ware pianoliefhebber is 15.00 uur.
‘Of
het
nu Rachmaninov, Bach, Brahms of Liszt is, Petkova is fenomenaal’, zo
omschreef HP/De Tijd de pianiste al eens. En het klassieke
muziektijdschrift Luister noemde haar ‘een Toots Thielemans van de
vleugel’ die ‘blijft zoeken naar het goud en de pure liefde achter
de noten’. ‘En alleen
dat al maakt haar tot een van de grootste pianisten van deze tijd’,
voegde het blad toe.
De
recitals
van Marietta Petkova zijn mede daarom ware gebeurtenissen en de
intimiteit van de concertzaal van Huis Midwoud versterkt de beleving
alleen maar.
Bovendien
is
Marietta Petkova altijd een pianist geweest die live het beste tot
haar recht komt. Ook de reeks veelgeprezen cd’s die ze met de vorig
jaar overleden Tonmeister Leo de Klerk, tevens jarenlang haar
levenspartner, opnam zijn alle live-registraties. Over de in het
Zwitserse Lausanne opgenomen laatste cd van deze twee-eenheid met
alle Preludes van Debussy schreef De Groene: ‘Hier zit een dromerige
natuur aan de vleugel, zij het een met dat vurige instinct voor de
subtiele ontsporing, het kortstondig excessieve’. Uiteraard staat
een aantal Preludes van Debussy op 21 november op het programma.
Marietta
Petkova
werd geboren in het Roemeense Roese. In de jaren negentig trok ze
naar Nederland waar ze vaste grond onder de voeten vond en
uitgroeide tot een soliste en kamermusicus pur sang. Ze werkte onder
andere samen met Seth Gaaikema en Maarten Koningsberger en geldt als
de sterleerling van de Hongaarse pedagoog György Sebők. Zijn
gedachtengoed draagt ze geregeld uit tijdens drukbezochte
masterclasses. Voor het label Bloomline van haar partner Leo de
Klerk nam ze een serie cd’s op die alle gelden als belangwekkende
referentieopnamen. De komst van deze meesterpianiste naar Midwoud is
een waar unicum.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen 1926 en 2011
in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en wat heeft ze daar
'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
Sinds 2001 is Ed Spanjaard met enige regelmaat gastdirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest, waar hij niet alleen wordt gewaardeerd voor zijn programma's van Franse muziek (Debussy, Dukas, Roussel), maar ook voor het grote symfonische repertoire (Brahms' Tweede en Tsjaikovski’s Vijfde Symfonie). Tot de orkesten die Ed Spanjaard leidde behoren verder het Symfonieorkest van Dallas, het Deens Nationaal Symfonieorkest, Ensemble InterContemporain (Parijs), Ensemble Modern (Frankfurt), Klangforum Wien en in München zowel de Symphoniker als de Philharmoniker.
Ed Spanjaard werd gevraagd om als dirigent en pianist op te treden bij het huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Máxima in 2002.
Hij dirigeerde meerdere malen het Residentie Orkest, in onder meer een gedenkwaardige productie van Verdi's Aida en opnames in de gerenommeerde serie 'Vierhonderd jaar Nederlandse muziek'.
In 2016 debuteerde hij bij het Scottish Chamber Orchestra met Brahms' Deutsches Requiem en bij de Aalto Opera in Essen; daar dirigeerde hij Wagners Fliegende Holländer en Puccini's Turandot.
Tijdens zijn recente chefdirigentschap van het Orkest van het Oosten presenteerde Ed Spanjaard naast veel nieuw repertoire grote orkestwerken als Tsjaikovski’s Pathétique en de Symfonie van César Franck. De uitvoeringen met zijn orkest van deze twee werken kregen ook in het Amsterdamse Concertgebouw veel bijval.
Tot de hoogtepunten in het seizoen 20/21 behoorden optredens in de NTR ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw met het Groot Omroepkoor (met Frans repertoire), een uitvoering van Vaughan Williams' 8e Sypfonie met de philharmonie zuidnederland, de productie 'The Garden' met ASKO Schönberg en een optreden met het Residentie Orkest in de Doelen in Rotterdam ('Walls of the Universe').
Onlangs was Ed Spanjaard te zien in twee grote muziekdocumentaires: ‘Inner Silence’ van Frank Scheffer tijdens het Holland Festival, over de samenwerking met traditionele Chinese musici, en ‘Weggewist’ van Harro Henkemans, over leven en werk van componist-pianist Hans Henkemans. Deze film beleefde zijn première tijdens het Nederlands Filmfestival in september 2021.
Tijdens de 2021 editie van November Music dirigeert Ed Spanjaard opnieuw de philharmonie zuidnederland in o.a. het jaarlijkse Bosch Requiem, dat dit jaar is gecomponeerd door Hawar Tawfiq met als titel ‘Requiem des Fleurs et des Nuages’ (4 November 2021 in Muziekgebouw aan 't IJ and 5 November 2021 in het Jheronimus Bosch Art Center in 's-Hertogenbosch).
Jeroen Dupont kreeg vioolonderricht bij Coosje Wijzenbeek en Herman Krebbers en studeerde voorts bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. In 2008 behaalde hij met zijn diploma met onderscheiding voor zijn vertolking van de derde vioolsonate “dans le caractère populaire roumaine” van George Enescu. Aan de Accademia Chigiana in Siena volgde hij een masterclass bij de Italiaanse virtuoos Giuliano Carmignola.
In 2007 werd hij eerste prijswinnaar bij het Nationaal Vioolconcours “Oskar Back”, in de finale van dit concours bracht hij het Vioolconcert nr. 5 van W.A. Mozart en Tzigane van Maurice Ravel ten gehore in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Dupont soleerde bij diverse orkesten in Nederland, waaronder het
Concertgebouw Kamerorkest met het Rondo van A-groot van Schubert
en Adagio en Rondo van Mozart.
In 2011 voerde hij Tzigane van Ravel en Poème van Chausson uit met
het Limburg Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. In september 2016
vertolkte hij Extase van Eugène Ysaÿe voor een nieuwe choreografie
van Toer van Schayk bij het Nationaal Ballet. In maart 2019 gaf
hij een recital met pianiste Dina Ivanova (laureaat bij het
internationale Franz Liszt-pianoconours 2017) in de kleine zaal
van het Amsterdamse Concertgebouw, het duo voerde oa de Sonate nr.
2 van Béla Bártòk alsmede een voor deze gelegenheid gecomponeerd
werk van Dupont ‘Labyrinth en Tarantella Palermitana’. Als
componist schreef Dupont o.m. vioolduoʼs en een divertimento voor
strijkorkest.
Jeroen Dupont speelt op een viool gebouwd door Giovanni Grancino te Milaan in 1714, in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Muzikaal fenomeen Clara Schumann-Wieck was een fameus pianiste en componiste uit de 19e eeuw. Mezzosopraan Ingrid Stijsiger en pianiste en musicologe Annemieke Zuurbier brengen haar prachtige liederen en pianomuziek en lichten de muziek met beelden en tekst toe. Ingrid stijsiger studeerde bij Maja Schermerhorn op het conservatorium in Alkmaar en daarna solozang bij Cora Canne Meijer aan het conservatorium in Amsterdam. Ze volgde verschillende cursussen bij oa. Elly Ameling, Kurt Equiluz, Harry Peters en Charlotte Margiono.
Ze heeft jarenlang als vaste soliste gewerkt bij Xynix ( nu Holland Opera) en bij SKON in kinderopera’s. Bij het koor van de Nationale Opera heeft ze 23 jaar mogen werken als remplaçant in het koor en heeft daar ontzettend veel ervaring opgedaan met wereldberoemde dirigenten en regisseurs. Ook bij het Groot Omroepkoor 17 jaar mooie concerten mogen geven als remplaçant.
Naast de koren heeft Ingrid als soliste concerten gegeven in binnen en buitenland met opera, oratoria, musical en liederen. Ze heeft een eigen opera gezelschap GO!opera , samen met haar man/dirigent Roy Voogd.
Annemieke Zuurbier studeerde Piano en Kamermuziek bij Herman Uhlhorn, Alexander Warenberg en Eli Goren en volgde liedbegeleiding bij Thom Bollen en pianomasterclasses bij o.m. Jan Wijn, Karl-Heinz Kämmerling en Peter Feuchtwanger. Zij rondde de studie Muziekwetenschap in 1992 af met de specialisatie "Cultuurgeschiedenis van de 20e eeuw" aan de Universiteit van Utrecht. Annemieke is als pianiste vooral actief op kamermuziekgebied, speelde in het Thalassa Pianotrio en Pianokwartet Artemis Ensemble. Ze gaf concerten in binnen en buitenland en werkte onder meer als pianobegeleidster aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en bij het Oskar Back concours. Zij heeft ook een pianolespraktijk in Westfriesland .
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III.
Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het
grootste en modernste psychiatrische
ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd,
tussen 1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie
speelde er op haar en wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten
Mourik een voorstelling over waarin de vleugel haar
stem laat horen.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Sonate voor piano en viool in C-groot Kv. 296
1. Allegro vivace
2. Andante sostenuto
3. Rondo. Allegro
Anton Webern (1883 – 1945)
Vier stukken voor viool en piano, Op. 7
Maurice Ravel (1878 – 1937)
Sonata Posthume voor viool en piano
»
pauze «
Richard Strauss (1864 – 1949)
Sonate voor viool en piano, Op. 18
1. Allegro, ma non troppo
2. Improvisation: Andante cantabile
3. Finale: Andante – Allegro
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch
(foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch,
destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van
Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen,
stond de concertvleugel, door Yvo nu Frau
Buch genoemd, tussen 1926 en 2011 in de
grote Festsaal. Wie speelde er op haar en
wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van
Maarten Mourik een voorstelling over
waarin de vleugel haar stem laat horen.
Deze lezing gaat over de romancyclus Jozef
en zijn broers van Thomas
Mann. Ds Meinders geeft een
inleiding over de persoon Thomas Mann en
volgt daarna het bekende verhaal uit
Genesis, zoals verwoord door Mann.
In zijn werk zijn invloeden te
bespeuren van Schopenhauer, Wagner,
Nietzsche, Freud, Goethe en Laurence
Sterne. Daarnaast gebruikte
hij bestaande figuren uit zijn
omgeving en beeldmateriaal uit het
Oude Egypte om zijn personages vorm te
geven.
Heil und Pflegeanstalt Berlin-Buch gebouwd
door Ludwig Hoffmann (foto 1908, Landes
Archiv Berlin)
Daaronder een groot aantal mensen uit het
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch,
destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van
Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen,
stond de concertvleugel, door Yvo nu Frau
Buch genoemd, tussen 1926 en 2011 in de
grote Festsaal. Wie speelde er op haar en
wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van
Maarten Mourik een voorstelling over
waarin de vleugel haar stem laat horen.
30 januari Huis Midwoud 20:00u GEDICHTENDAG
Entrée €15,-
Reserveren:
https://www.ticketkantoor.nl/shop/gedichtendag
Simon Mulder draagt voor uit werk van
Henriette Roland Holst en Herman Gorter,
begeleid op de Blüthner vleugel door
improvisator Yvo Verschoor.
Op Gedichtendag, donderdag 30 januari,
presenteren Yvo Verschoor, filmpianist en
oprichter van Huis Midwoud, en Simon Mulder,
voordrachtskunstenaar en artistiek leider
van het Feest der Poëzie, een programma met
film, muziek en voordracht van poëzie en
brieven van Henriette Roland Holst en Herman
Gorter. Zij werden beiden dichter en later
socialist. Wat deelden zij? Hun geloof in de
liefde. Niet alleen in erotische zin; ook
(en in geval van Roland Holst vooral) een
liefde voor de mensheid. In dit programma
wordt de nieuwe bloemlezing uit het werk van
Henriette Roland Holst van Uitgeverij
HetMoet gepresenteerd, ziet u unieke
bewegende beelden van Herman Gorter en
beleeft u 's werelds eerste explicatorium
voor voordracht, muziek en film.
28 december Huis Midwoud 20:00u
Filmconcert 'The Gold Rush',
Charlie Chaplin 1925
Het aandoenlijke en komische verhaal van een
arme zwerver die op zoek naar goud, spanning
en liefde.
Vooraf het verhaal van Frau Blüthner,
Yvo's reisvleugel, over de geschiedenis van de
Blüthnerfabriek waar zij in 1897 werd
'geboren'.
Blüthnersaal
Berlin
rond 1910
8 september Waldorf Astoria Hotel Amsterdam
High Tea van 15-18u met muziek door Yvo
Verschoor
14 augustus Pianola Museum Amsterdam
Geelvinck
Fortepiano Festival 2019
16:00u Lecture Recital 'De Wondere Wereld van
de Pianola door Yvo Verschoor en Kasper Janse
20:15u Cinema Pianola, Filmconcert over de
relatie tussen film, pianola en
reproductiepiano
10 juni (tweede pinksterdag) Huis Midwoud
Aanvang 17:00u Toegang €15,-
Op Stoom, per trein door de stille
filmgeschiedenis.
In het begin van de cinematografie bestond er,
net als in de beeldende kunst en bij veel
componisten uit die tijd, een grote fascinatie
voor beweging, industrialisatie, modernisme en
machines. Het verhaal gaat, dat mensen van
schrik wegrenden bij de vertoning van het
binnenkomen van een trein in Le Ciotat, in
1895 gefilmd door de gebroeders Lumière. The
Great Robbery uit 1903 is de eerste western
ooit gemaakt. Het ingekleurde Conway Castle (±
1905) doet denken aan een bewegend
impressionistisch schilderij. D.W. Griffith
maakte gebruik van nieuwe montage- en
filmtechnieken, waardoor verschillende
verhaallijnen met meerdere camerastandpunten
door elkaar konden worden gemonteerd, met als
gevolg één van de eerste suspence-films: The
Lonedale Operator uit 1911 . Komiek Buster
Keaton was gek op locomotieven; zijn
lievelingsfilm The General bestaat eigenlijk
vrijwel uitsluitend uit twee lange
achtervolgingen met locomotieven en in veel
van zijn andere films in de jaren '20 speelt
de trein een grote rol. Dat je treinen
filmisch ook heel anders kunt gebruiken is te
zien in Berlin, die Sinfonie der Großstadt
(1927) en in De Man met de Camera (1929).
Beleef de tijd, de humor en de schoonheid van
de stomme film en de piano(la), met prachtige
en opzwepende live muziek.
Stille Verrassingen (een
klein voorproefje met dank aan Ivan)
4 juni Filmhuis Den Haag, Spui 191 Den Haag
19:00u
De
keuze van Arnon Grunberg; City Lights
(Charlie Chaplin 1931)
Begeleiding Yvo Verschoor, na afloop gaat
Arnon Grunberg in gesprek met de zaal over de
onderwerpen in de film.
11 mei Échte Romantiek in Huis Midwoud.
Aanvang 20:00u Toegang €15,-
In een sfeervolle omgeving lekker wegzwijmelen
bij romantische taferelen uit het begin van de
20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding,
afwijzing en aanbidding in de stille film,
begeleid door meeslepende composities van de
meesters der romantiek. Melodramatische,
ontroerende en tragikomische toestanden,
prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door
filmconcertpianist Yvo Verschoor met
romantische improvisaties, afgewisseld met
unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
31 oktober 20:15u Pianola Museum
Stille Griezels Halloween Special
(UITVERKOCHT)
Een avond vol hele beroemde en minder bekende
uiterst griezelige wezens, die allemaal
geboren zijn in de tijd van de stille film.
18 oktober Koninklijke Industriële Grote Club
Amsterdam
Minifilmconcert Yvo Verschoor over Duits
Expressionisme in de stomme film
13 oktober 20:00u Huis Midwoud.
Stille Komieken & The Kid (Charlie Chaplin
USA 1921)
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl
Voorafgaand aan The Kid zie je een aantal
eerdere filmkomieken aan ‘t werk. Je ziet een
korte impressie van de ontwikkeling vanaf de
allereerste filmkomedie van Lumière tot aan
superster Chaplin in 1921.
15 september 20:00u Huis Midwoud
Stille Schepen, onder zeil door de
filmgeschiedenis
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl
Storm bij Kaap Hoorn
Op zaterdagavond 15 september presenteer ik in
Huis Midwoud mijn filmprogramma ‘Stille
Schepen, onder zeil door de filmgeschiedenis’,
voor deze gelegenheid natuurlijk wat aangepast
aan de locatie met oude beelden uit
Noord-Holland en deze omgeving. Steden als
Hoorn (inderdaad is Kaap Hoorn naar deze stad
genoemd), Medemblik en Enkhuizen hebben een
grote rol gespeeld in de VOC, de grote
zeilvaart en de visserij.
14 augustus 20:15u Pianola Museum
Vliegende Vleugels i.h.k.v.Geelvinck
Fortepiano Festival
De piano speelt in dit programma zelf in de
hoofdrol.
3 augustus 20:15u Pianola Museum
'Échte Romantiek, Drag Queen Special' Gay
Pride
met o.a. Marlène Dietrich, Asta Nielsen,
Gloria Swanson en Rudolph Valentino.
18 juni 19:30u 'Sunrise' Haags Filmhuis
i.h.k.v. De keuze van Erik.
Dank aan Erik Daams voor het 26 jaar lang
organiseren van vele mooie voorstellingen Film
& Levende Muziek in het Haags Filmhuis!
4 mei 18:50u officiële programma
Dodenherdenking in Huis Midwoud,
voorafgaande aan 2 minuten stilte en
kranslegging bij het Oorlogsmonument aan de
Midwouder Dorpsstraat.
4 mei 20:30u Huis Midwoud, Midwouder
Dorpsstraat 17 1679GB Midwoud
Premiere 'Frau Buch als stille Getuige;
Aktion T4'
Het ongelofelijke verhaal van een prachtige
plek bij Berlijn, het lieflijke dorpje Buch,
waar in een ziekenhuis de vreselijkste dingen
konden gebeuren in de aanloop naar WO II.
Op die plek stond in een grote feestzaal sinds
1923 een prachtige Blüthner concertvleugel, en
die was daar na sluiting van het gebouw
eenzaam achtergebleven. In 2011 is de vleugel
door toeval door Reinder Wijnveld en Yvo
Verschoor ontdekt, gekocht en vervolgens
gerestaureerd samen met restaurateur Frank van
Ham.
Deze voorstelling kwam tot stand met heel veel
dank aan schrijfster/onderzoekster Rosemarie
Pumb, die ruim 20 jaar onderzoek deed en twee
boeken schreef over wat er in Berlin Buch
gebeurd is.
Frau Pumb is verantwoordelijk voor het
plaatsen van verschillende oorlogsmonumenten
in Buch en zal bij deze voorstelling aanwezig
zijn, en daar ben ik heel dankbaar voor!
22 april Spiegelzaal in Het
ConcertgebouwAanvang 19:30u
Vooraf aan het debuut van Lucas en &
Arthur Jussen in de Serie Meesterpianisten en
in pauze presenteren de Pianola Sociëteit
& Pianola Museum
'Oude Meesterpianisten'
25 maart Lourdeskerk i.h.k.v., 200 Jaar
Scheveningen. Aanvang 15:30u
Cinema Variété. Een kijkje in
het Variété van rond 1900.
Samenstelling, piano en presentatie Yvo
Verschoor
21 maart Geelvinck Pianola Museum, Aanvang
21:00u(!)
Cinemagie: Lente Momenten
4 maart Zondagochtend Concert live op Radio 4
vanuit
de Spiegelzaal in Het Concertgebouw
m.m.v. Max Lakeman (Pianola), Jeroen Dupont
(Viool)
en Yvo Verschoor (directeur Pianola Museum)
24 februari 10:00u-12:00u
Radio
4 Een Goede Morgen Met Yvo Verschoor
Kijk ook op de Facebook pagina van het Pianola Museum voor updates
17 februari NRC plaatst rectificatie
16 februari Amsterdamse Kunstraad geeft advies aan wethouders Financiën en Cultuur (Parool)
15 februari Feest 25 jaar Pianola Museum
Westerstraat 106
Podium op 4; 17:30u live op Radio 4
Yvo Verschoor over' 25 jaar Pianola Museum in
de Westerstraat'
Trouw
komt met artikel met dank aan Joris
Belgers
14 februari
Geelvinck Pianola Museum. Aanvang 20:15
(Uitverkocht!)
Échte Romantiek Valentijns Special
9 februari Artikel in NRC Handelsblad met dank aan Doortje Smithuijsen
7 februari Taxatie pand Gemeentelijk Vastgoed Amsterdam
1 februari inspreken Raadscommissie Jeugd
& Cultuur
Met speciale dank aan componist
Samuel Vriezen!
24 januari Raadsvergadering Stadhuis Amsterdam
21 januari Podium
Witteman over behoud Pianola Museum.
Met veel dank aan Mike Boddé,Paul Witteman en
Floris Kortie !
Max Lakeman stelde zijn prachtige
Mason&Hamlin Ampico B vleugel ter
beschikking, zodat ook Serge Rachmaninoff van
zich kon laten horen!
18 januari Verkoop voorlopig 'On hold'(Parool)
inspreken bij Raadscommissie FinanciëN
Speciale dank aan Choreograaf/Kunstenaar Toer
van Schaijk!
15 januari Opnamen
Podium Witteman Extra voor NPO Cultura
over het Pianola Museumen de dreigende verkoop
van het pand.
Floris Kortie op bezoek in het museum aan de
Westerstraat106.
12 januari Artikel in de Volkskrant
11 januari inspreken Raadscommissie Jeugd
& Cultuur
Met speciale dank aan Aron Eilander van
Museumn8!
9
januari inspreken Bestuurscommissie
Stadsdeel Centrum
Speciale dank aan Geer Oskam (Museumn8/Van
Gogh Museum)
7 januari ingezonden brief in Het Parool van Sabine Wildevuur
6 januari Kasper Janse en Yvo Verschoor bij Spijkers met Koppen op Radio
4 januari Artikel in het Reformatorisch Dagblad
28 december Het
Parool helpt met artikel
Met dank aan Jesse beentjes
27 december 2017 Start Actie: Pianola
Museum moet blijven!
Door deze ontwikkelingen staat al mijn andere
werk even 'on hold ; het pand waar het Pianola
Museum dreigt op de vrije markt aan de hoogste
bieder verkocht te worden!
Veel dank aan iedereen voor alle
steunbetuigingen en hulp !!
Wij, Kasper Janse (conservator/oprichter) en
ik, (sinds 1 maart 2017 directeur van het
Pianola Museum), werken dag en nacht om dit
besluit van de baan te krijgen en de Gemeente
Amsterdam op andere gedachten te brengen.
Yvo met Frau Blüthner in Theater Tuschinski
bij Nosferatu
'Na 26 jaar spelen in het filmmusemu (nu
EYE), tientallen filmhuizen, theaters,
schouwburgen, film- en theaterfestivals en
veel reizen met en zonder vleugel, wordt de
behoefte aan iemand die alles rondom die
filmconcerten organiseert steeds groter.
Na ruim 35 agenten te hebben benaderd, is me
duidelijk geworden dat het feit dat ik zoveel
gespeeld heb en de laatste 12 jaar vrijwel
alles zelf doe en me concentreer op geheel
eigen programma's eigenlijk zo gek nog niet is
geweest en best knap.
Men vindt mijn programma’s een geweldig
‘product, een goed gekozen niche, goed gemaakt
en samengesteld, onderhoudend, educatief,
historisch verantwoord, muzikaal afwisselend
en interessant, laagdrempelig, geschikt voor
jong tot oud’ en meer van die dingen, maar...
het is volgens alle boekingskantoren en
theaterbureaus die de moeite namen mij te
antwoorden ‘moeilijk of niet te verkopen’.
Daarom heb ik besloten mij alleen nog te richten op mijn eigen concertzaaltje en daar te zorgen voor een mooie plek voor ‘Frau Blüthner’ en ‘haar pianofamilie’, een goede akoestiek en mooie projectie.
Huis Midwoud is, ondanks dat het nog een bouwplaats is en er nog veel moet gebeuren om het de perfecte concertruimte te maken, nu al heel mooi en ademt geschiedenis en verhalen'.
Yvo met Kerstprogramma Stille Sneeuw in Tivoli
Vredenburg in Utrecht
Yvo Verschoor speelde ondermeer in:
EYE Filmmuseum Amsterdam,
Theater Tuschinski Amsterdam,
Pianolamuseum Amsterdam,
Rialto Amsterdam,
Cinerama Amsterdam,
De Uitkijk Amsterdam,
De Krakeling Amsterdam,
Theater de Meervaart Amsterdam,
The Movies Amsterdam,
Cinekid Festival Amsterdam,
Theater De Melkweg Amsterdam,
Ostade Theater Amsterdam,
De Rode Hoed Amsterdam,
KunstSchoolDag Amsterdam,
StuKaFest Amsterdam,
NRC/Handelsblad Dag Amsterdam,
Vondelpark Openluchttheater Amsterdam,
Vondelpark 'Sunsets' Amsterdam,
Vondelkerk Amsterdam,
Uitmarkt Amsterdam,
Pleintheater Amsterdam,
Oosterkerk Amsterdam,
OBA theater Amsterdam,
Jazzcafe Alto Amsterdam,
Cinetone Studio Duivendrecht,
Schouwburg Amstelveen,
Theaterzaal Wetsend Amstelveen,
Toneelschuur Haarlem,
Filmschuur Haarlem,
Het Oude Slot Heemstede,
Landgoed Groenendaal Heemstede,
Het Witte Theater IJmuiden,
Theater De Omval Diemen,
Elckerttheater Bussum,
Filmhuis Hilversum,
Theater Provadja Alkmaar,
Wijkcentrum 't Noot Purmerend,
Theater de Boerderij Huizen/Bussum,
Biltse Muziekschool Bilthoven,
Theater de Kubus Lelystad,
Theater De Lieve Vrouw Amersfoort,
Cinemarienburg Nijmegen,
Skala Nijmegen,
Festival De Armada Nijmegen,
Filmhuis Helmond,
Theater De Groene Engel Oss,
Theater De Bussel Oosterhout,
Plaza Futura Eindhoven,
Gaslab Universiteit Eindhoven,
Fidei et Arti Oudenbosch,
Chassé theater Breda,
Chassé cinema Breda,
Theater Lumière Maastricht,
Schouwburg Tilburg,
Filmtheater Louis Tilburg,
Theater De Blauwe Kei Veghel,
Cultureel Centrum van Gogh Zundert,
Verkadefabriek 's-Hertogenbosch,
Filmtheater Jeroen 's-Hertogenbosch,
Filmhuis Arnhem,
Theater Lantaren/Venster Rotterdam,
International Film Festival Rotterdam,
Stadsschouwburg Rotterdam,
De Doelen Rotterdam,
Pathé Schouwburgplein Rotterdam,
Piano Driedaagse Rotterdam,
Zaal De Unie Rotterdam,
Kunstkijkdag Rotterdam,
KNZRV De Maas Rotterdam,
Rotterdams Studenten Genootschap Rotterdam,
Hotel New York Rotterdam,
Theater De Teerstoof Schiedam,
Festival Hof van Spektakel Vlaardingen,
Theater De Veste Delft,
Koninklijke Bibliotheek Den Haag,
Haags Filmhuis Den Haag,
Theater Pierrot Den Haag,
Podium Vocale Den Haag,
Hoge Raad Den Haag,
Uitmarkt Den Haag,
Regentenkamer Den Haag,
Lordeskerk Scheveningen,
Tooverlantaarn Museum Scheveningen,
Atelier Beeldbak Scheveningen,
Kasteel Oud Wassenaar Wassenaar,
Stadsschouwburg Leiden,
Stadsgehoorzaal Leiden,
De Waag Leiden,
Regionaal Archief Leiden,
Jazzcafe The Duke Leiden,
Societeit De Burcht Leiden,
Scheltema Leiden,
Leidse jazzweek,
Pieterskerk Leiden,
Filmhuis Gouda,
Filmhuis Alphen a/d Rijn,
Blauwe Zaal Schouwburg Utrecht,
Filmtheater 't Hoogt Utrecht,
Nederlands Filmfestival Utrecht,
Louis Hartlooper Complex Utrecht,
Tivoli Vredenburg Utrecht,
Holland Animation Festival Utrecht,
't Neude Utrecht,
Theater Kikker Utrecht,
Parnassus Utrecht,
Heerenlogement Beusigem,
De Fransche School Culemborg,
Opus 5 Geldermalsen,
Filmhuis Deventer,
Bergkerk Deventer,
Stadsgehoorzaal Kampen,
Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden,
't Haske Joure,
Oerol Festival Terschelling (7 edities op
diverse locaties),
Theater West-End Terschelling,
Stadsschouwburg De Tamboer Hoogeveen,
Theaterhotel Almelo,
Filmtheater Images Groningen,
Grand theatre Groningen,
Theater de Molenberg Delfzijl,
De Schakel Haren,
Theater Movie W Wageningen,
Podium 't Beest Goes,
In België:
Gemeenschapscentrum De Rinck Brussel België,
Cultureel Centrum Lokeren België,
Cultureel Centrum Braschaat België,
Oude Ulo Leek België,
Cultureel Centrum Evergem België,
Cultureel Centrum De Herbakker Eeklo België,
Cultureel Centrum St. Niklaas België,
In Duitsland:
Arsenal Kino Berlin Duitsland,
Filmfestival Münster Duitsland,
Pianosalon Christofori Berlin Duitsland,
Frühsammers Restaurant Berlin Duitsland,
Theaterbar Berlin Duitsland,
In Italië:
Il Cinema Ritrovato Bologna Italië,
Pordenone Silent Film Festival 'LE GIORNATE
DEL CINEMA MUTO', Italië
In USA:
Vassar College, New York
"Beste Yvo,
Op Eerste Kerstdag (2019) was ik op de Kerstmatinee aanwezig. Ik vond het een hele leuke, mooie en interessante voorstelling! De nostalgie van Chaplin e.d. kwam voorbij, maar ook de interessante beelden van de ontdekkingsreizen. Veel afwisseling met bijpassende muziek kortom, ik heb er heel erg van genoten! Ik zal zeker nog weleens langs komen. Veel succes in ieder geval met het ontwikkelen van deze voorstellingen! Verder prettige feestdagen en een kunstzinnig 2020, en ook veel energie voor het opknappen van het pand! Het wordt al leuk! Hartelijke groet, Hilda K."
"dank je wel voor de ongelofelijk leuke avond in het gezelligste museum van Amsterdam. Nooit geweten dat oude filmpjes zo leuk konden zijn, en wat een mooie muziek. (Geelvinck Pianola Museum Amsterdam, Stille Verrassingen)
"wat een mooie ruimte en wat een sfeer", "geweldige films, ik wist niet dat ze dat in 1900 al zo konden maken", "wat klinken die vleugels mooi" , " wat moet er nog veel gebeuren... of misschien moet je het eigenlijk maar zo laten, want zo is het ook al zo mooi."(Huis Midwoud,'Bouwplaatsfilmconcert 3 juni 2017')
"Onze allereerste "Bezoeker van de Week" is Yuri Robbers, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Hij kwam voor de tweede keer naar Cinemagie. "Geweldig", sprak Yuri. "Heel mooi, prachtige fragmenten en mooie muziek. En dat in deze ambiance met Jugendstil en prachtige kleuren!" (Pianola Museum 28 sept 2015)
“Hele leuke middag in de Verkadefabriek
gehad. Gaaf om meer te weten te komen over de
filmgeschiedenis.”
( Cinemagie,Den Bosch augustus 2014 )
Interview NRC/Handelsblad n.a.v. serie
zwijgende Hitchcock films zomer 1997:
Yvo Verschoor over de zwijgende Hitchcock Door
GERDA TELGENHOF “De zwijgende thrillers van
Alfred Hitchcock lenen zich uitstekend om
muziek bij te maken. Er wordt een beroep
gedaan op je vermogen steeds iets anders te
bedenken en de spanning niet te laten
wegebben. Hij creëert in zijn films een
geladen sfeer met optische effecten die bijna
muzikaal zijn, omdat ze geluid suggereren. Je
ziet een deur opengaan en omdat alle
aanwezigen erop reageren, weet je dat die deur
kraakt.” Pianist Yvo Verschoor (31) speelt de
komende twee maanden in het Amsterdamse
filmmuseum tijdens het retrospectief van
Alfred Hitchcock (1899-1980), samen met
Charles Visser en Wim Tuyl. Afwisselend
begeleiden ze op de Yamaha-vleugel zwijgende
films, waarvan 'the master of suspense' er in
de jaren twintig een tiental maakte, voor hij
aan de geluidsfilm begon. Het hele
retrospectief omvat bijna het complete oeuvre
(meer dan vijftig films) van Hitchcock. Yvo
Verschoor speelt bij The Lodger (1926),
Downhill (1927) en Easy Virtue (1927).
Verschoor, die de jazzopleiding volgde aan het
Haagse Conservatorium, begon oude films te
begeleiden in het Haags Filmhuis. Hij speelt
ook in jazzbands, maar doet de laatste vijf
jaar steeds meer voor filmtheaters. “Ik heb al
honderden films begeleid, van serieuze
Russische tot komische films met Charley
Chaplin en Buster Keaton. Ik leg me steeds
meer toe op klassieke muziek, want ik gebruik
veel romantische composities van Debussy,
Ravel, Schubert, Chopin en ook Bach. Maar die
lenen zich niet voor Hitchcock. Voor The
Lodger heb ik gebruik gemaakt van muziek die
Bernard Herrmann, een componist met wie
Hitchcock veel samenwerkte, schreef voor
Psycho (1960). “Die oude, zwijgende
Hitchcock-films doen op het eerste gezicht wat
lachwekkend, traag en gedateerd aan. Maar als
je goed kijkt, zie je hoe hij over alle
kleinigheden heeft nagedacht. Hij zet je
voortdurend op het verkeerde been. Met de
karakters wordt niets gedaan, maar ze zorgen
voor spanning en verwarring. In The Lodger
komt een huurder voor die de hele film door
een soort hypnotische blik heeft waardoor je
tot de ontknoping denkt dat hij de dader is.
“Karakteristiek voor Hitchcock is dat hij
continu spanning weet te houden en de climax
weet uit te stellen. Bij geluidsfilms hoor je
op spannende momenten vaak violen aanzwellen.
Op de piano roep ik dat gevoel onder andere op
door septime-akkoorden en sus-akkoorden. 'Sus'
staat voor suspense. Je laat bijvoorbeeld een
terts in een akkoord 'onaf' en stelt het
complete akkoord als het ware uit, waardoor je
suggereert dat er nog iets gaat komen. Dat is
precies wat de film op dat moment doet. Ook
stilte kan heel beklemmend werken, dus af en
toe stopt de piano. Hoe meer mensen in de
zaal, hoe beklemmender die stilte werkt. “Ik
leer de muziek die ik bij zwijgende films
speel meestal uit mijn hoofd, omdat ik het
moeilijk vind me op twee dingen tegelijk te
concentreren. Tijdens het spelen let ik
voortdurend op de film. Ik probeer zoveel
mogelijk muziek en beeld synchroon te laten
lopen en een bijpassende sfeer op te roepen.
Soms componeer ik zelf iets en ik werk ook met
platen en geluidsbanden. In Downhill
bijvoorbeeld, wordt gedanst op de
78-toerenplaat I want some money. Op dat
moment laat ik een opname van die plaat
horen.” “Vroeger werd er ook muziek bij
gespeeld, maar dat blijkt niet meer te
achterhalen. Orkesten in bioscopen kregen
opdrachten bestaande muziek te spelen, maar de
keuze hing af van de grootte en de
mogelijkheden van het orkest en welke effecten
ze konden bereiken. In die effecten is de
piano natuurlijk beperkter dan een orkest.
Daarom werk ik af en toe met 78-toerenplaten
en geluidsbanden. “Het probleem bij de
voorbereiding is dat je werkt met filmbeelden
waar geen passende muziek bij is gemaakt. Het
is steeds knippen en inpassen. Je moet de
films goed kennen, anders ontkracht je de
scènes met de muziek. De bedoeling is dat het
door de regisseur beoogde effect behouden
blijft. De muziek dient alleen als
ondersteuning.”