DATUM | TIJD | EVENEMENT | ACTIVITEIT | LOCATIE |
4 mei woensdag | 18:45-20:15u | Dodenherdenking Midwoud/Oostwoud |
DMO i.s.m. Yvo Verschoor |
Huis Midwoud |
4 mei woensdag | 21:00u | Verzwegen & Vergeten Theater na de Dam |
Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
7 mei zaterdag | 20:00u | Door de Nacht klinkt een lied |
Jetta Starreveld, Monique de Adelhart Toorop, Mirjam van Damen en Ed Boekee | Huis Midwoud |
12 mei donderdag |
20:00u | Open podium / Cultuursalon | Sylvette Ernsting/Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
14 mei zaterdag | 20:00u | Klasiek Recital Piano & Klarinet |
Frederic
Voorn Jens Vraa |
Huis Midwoud |
22 mei zondag wegens omstandigheden verplaatst naar 23 oktober | Toegangsprijs is dan €15,- 16:00u |
Jazzconcert | TrioJack
Kat Onno de Jong Will van Toor RenateHoutman |
Huis Midwoud |
29 mei zondag | Pianowandeling Edam | Yvo Verschoor en Frau Blüthner | Grote Kerk Edam | |
5 juni zondag | 15:00u | Kaoru’s Magipodium Klassiek interactief | Kaoru Imamura Fortepiano | Huis Midwoud |
18 juni zaterdag |
20:00u | Zomer filmconcert Stille Schepen | Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
26 juni zondag |
15:00u | Klassiek | Eduard de Boer | Huis Midwoud |
2 juli zaterdag |
20:00u | Klassiek | Marlies du Mosch | Huis Midwoud |
1 oktober zaterdag |
20:00u | Klassiek & Poezie | Simon
Mulder Suzanne Voets |
Huis Midwoud |
Binnenkort | Uitgesteld vanwege corona |
Piano Duo Jazzconcert op twee vleugels |
Rob
van Bavel Sebastiaan van Bavel |
Huis Midwoud |
Binnenkort | Uitgesteld vanwege corona |
Kaoru's Magipodium Klassiek concert voor kinderen van 6 tot 99 |
Kaoru Iwamura | Huis Midwoud |
Binnenkort | Uitgesteld vanwege corona |
CD Presentatie Beethoven Klassiek Piano recital |
Bernd Brackman | Huis Midwoud |
Binnenkort | Uitgesteld vanwege corona |
Klassiek Recital Dwarsfluit & Piano Beethoven, Schubert en Kuhlau |
Tami Krausz & Shuann Chai | Huis Midwoud |
25 & 26 december | 15:00u | Stille Sneeuw Kerstmatinée Filmconcert met antieke kerstfilms |
Filmconcert door Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
Reserveren van plaatsen is wenselijk via info@yvoverschoor.nl
Kaarten zijn ook weer aan de deur verkrijgbaar.
Betaling kan contant of via Pin bij binnenkomst.
Wij houden het graag veilig voor iedereen. Houd daarom alsjeblieft ook voor en na de concerten rekening met andere bezoekers, houd zoveel mogelijk afstand en blijf thuis bij klachten.
Actuele informatie over concerten en lezingen is ook te vinden op www.huismidwoud.nl of volg Huis Midwoud op Facebook en Instagram.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen
1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en
wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
14 april Huis Midwoud 20:00u
Huis Midwoud Open Podium / Cultuursalon
3 maart Huis Midwoud 20:00u AFGELAST WEGENS CORONA
Huis Midwoud Open Podium / Cultuursalon
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III.
Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het
grootste en modernste psychiatrische ziekenhuiscomplex
van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd,
tussen 1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er
op haar en wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik
een voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat
horen.
Internationale
meesterpianiste Marietta Petkova geeft
recital in Huis Midwoud
Met Marietta
Petkova heeft Huis Midwoud in Midwoud op
zondagmiddag 21 november een ware
wereldtopper op het podium zitten. De
Nederlands-Bulgaarse pianiste,
internationaal geroemd om haar concerten
en cd’s, speelt een programma dat begint
bij Händels Chaconne en uitmondt in de
Preludes van Debussy. De aanvang van dit
droomrecital voor de ware pianoliefhebber
is 15.00 uur.
‘Of
het
nu Rachmaninov, Bach, Brahms of Liszt is,
Petkova is fenomenaal’, zo omschreef HP/De
Tijd de pianiste al eens. En het klassieke
muziektijdschrift Luister noemde haar ‘een
Toots Thielemans van de vleugel’ die ‘blijft
zoeken naar het goud en de pure liefde
achter de noten’.
‘En alleen dat al maakt haar tot
een van de grootste pianisten van deze
tijd’, voegde het blad toe.
De
recitals
van Marietta Petkova zijn mede daarom ware
gebeurtenissen en de intimiteit van de
concertzaal van Huis Midwoud versterkt de
beleving alleen maar.
Bovendien
is
Marietta Petkova altijd een pianist geweest
die live het beste tot haar recht komt. Ook
de reeks veelgeprezen cd’s die ze met de
vorig jaar overleden Tonmeister Leo de
Klerk, tevens jarenlang haar levenspartner,
opnam zijn alle live-registraties. Over de
in het Zwitserse Lausanne opgenomen laatste
cd van deze twee-eenheid met alle Preludes
van Debussy schreef De Groene: ‘Hier zit een
dromerige natuur aan de vleugel, zij het een
met dat vurige instinct voor de subtiele
ontsporing, het kortstondig excessieve’.
Uiteraard staat een aantal Preludes van
Debussy op 21 november op het programma.
Marietta
Petkova
werd geboren in het Roemeense Roese. In de
jaren negentig trok ze naar Nederland waar
ze vaste grond onder de voeten vond en
uitgroeide tot een soliste en kamermusicus
pur sang. Ze werkte onder andere samen met
Seth Gaaikema en Maarten Koningsberger en
geldt als de sterleerling van de Hongaarse
pedagoog György Sebők.
Zijn gedachtengoed draagt ze geregeld uit
tijdens drukbezochte masterclasses. Voor het
label Bloomline van haar partner Leo de
Klerk nam ze een serie cd’s op die alle
gelden als belangwekkende referentieopnamen.
De komst van deze meesterpianiste naar
Midwoud is een waar unicum.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch
(foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit
het III. Städtische Irrenanstalt
Berlin-Buch, destijds het grootste en
modernste psychiatrische
ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote
gebouwen, stond de concertvleugel, door
Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen 1926 en
2011 in de grote Festsaal. Wie speelde
er op haar en wat heeft ze daar
'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van
Maarten Mourik een voorstelling over
waarin de vleugel haar stem laat horen.
Sinds 2001 is Ed Spanjaard met enige regelmaat gastdirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest, waar hij niet alleen wordt gewaardeerd voor zijn programma's van Franse muziek (Debussy, Dukas, Roussel), maar ook voor het grote symfonische repertoire (Brahms' Tweede en Tsjaikovski’s Vijfde Symfonie). Tot de orkesten die Ed Spanjaard leidde behoren verder het Symfonieorkest van Dallas, het Deens Nationaal Symfonieorkest, Ensemble InterContemporain (Parijs), Ensemble Modern (Frankfurt), Klangforum Wien en in München zowel de Symphoniker als de Philharmoniker.
Ed Spanjaard werd gevraagd om als dirigent en pianist op te treden bij het huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Máxima in 2002.
Hij dirigeerde meerdere malen het Residentie Orkest, in onder meer een gedenkwaardige productie van Verdi's Aida en opnames in de gerenommeerde serie 'Vierhonderd jaar Nederlandse muziek'.
In 2016 debuteerde hij bij het Scottish Chamber Orchestra met Brahms' Deutsches Requiem en bij de Aalto Opera in Essen; daar dirigeerde hij Wagners Fliegende Holländer en Puccini's Turandot.
Tijdens zijn recente chefdirigentschap van het Orkest van het Oosten presenteerde Ed Spanjaard naast veel nieuw repertoire grote orkestwerken als Tsjaikovski’s Pathétique en de Symfonie van César Franck. De uitvoeringen met zijn orkest van deze twee werken kregen ook in het Amsterdamse Concertgebouw veel bijval.
Tot de hoogtepunten in het seizoen 20/21 behoorden optredens in de NTR ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw met het Groot Omroepkoor (met Frans repertoire), een uitvoering van Vaughan Williams' 8e Sypfonie met de philharmonie zuidnederland, de productie 'The Garden' met ASKO Schönberg en een optreden met het Residentie Orkest in de Doelen in Rotterdam ('Walls of the Universe').
Onlangs was Ed Spanjaard te zien in twee grote muziekdocumentaires: ‘Inner Silence’ van Frank Scheffer tijdens het Holland Festival, over de samenwerking met traditionele Chinese musici, en ‘Weggewist’ van Harro Henkemans, over leven en werk van componist-pianist Hans Henkemans. Deze film beleefde zijn première tijdens het Nederlands Filmfestival in september 2021.
Tijdens de 2021 editie van November Music dirigeert Ed Spanjaard opnieuw de philharmonie zuidnederland in o.a. het jaarlijkse Bosch Requiem, dat dit jaar is gecomponeerd door Hawar Tawfiq met als titel ‘Requiem des Fleurs et des Nuages’ (4 November 2021 in Muziekgebouw aan 't IJ and 5 November 2021 in het Jheronimus Bosch Art Center in 's-Hertogenbosch).
Jeroen Dupont kreeg vioolonderricht bij Coosje Wijzenbeek en Herman Krebbers en studeerde voorts bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. In 2008 behaalde hij met zijn diploma met onderscheiding voor zijn vertolking van de derde vioolsonate “dans le caractère populaire roumaine” van George Enescu. Aan de Accademia Chigiana in Siena volgde hij een masterclass bij de Italiaanse virtuoos Giuliano Carmignola.
In 2007 werd hij eerste prijswinnaar bij het Nationaal Vioolconcours “Oskar Back”, in de finale van dit concours bracht hij het Vioolconcert nr. 5 van W.A. Mozart en Tzigane van Maurice Ravel ten gehore in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Dupont soleerde bij diverse
orkesten in Nederland, waaronder het
Concertgebouw Kamerorkest met het
Rondo van A-groot van Schubert en
Adagio en Rondo van Mozart.
In 2011 voerde hij Tzigane van Ravel
en Poème van Chausson uit met het
Limburg Symfonie Orkest o.l.v. Ed
Spanjaard. In september 2016
vertolkte hij Extase van Eugène
Ysaÿe voor een nieuwe choreografie
van Toer van Schayk bij het
Nationaal Ballet. In maart 2019 gaf
hij een recital met pianiste Dina
Ivanova (laureaat bij het
internationale Franz
Liszt-pianoconours 2017) in de
kleine zaal van het Amsterdamse
Concertgebouw, het duo voerde oa de
Sonate nr. 2 van Béla Bártòk alsmede
een voor deze gelegenheid
gecomponeerd werk van Dupont
‘Labyrinth en Tarantella
Palermitana’. Als componist schreef
Dupont o.m. vioolduoʼs en een
divertimento voor strijkorkest.
Jeroen Dupont speelt op een viool gebouwd door Giovanni Grancino te Milaan in 1714, in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Muzikaal fenomeen Clara Schumann-Wieck was een fameus pianiste en componiste uit de 19e eeuw. Mezzosopraan Ingrid Stijsiger en pianiste en musicologe Annemieke Zuurbier brengen haar prachtige liederen en pianomuziek en lichten de muziek met beelden en tekst toe. Ingrid stijsiger studeerde bij Maja Schermerhorn op het conservatorium in Alkmaar en daarna solozang bij Cora Canne Meijer aan het conservatorium in Amsterdam. Ze volgde verschillende cursussen bij oa. Elly Ameling, Kurt Equiluz, Harry Peters en Charlotte Margiono.
Ze heeft jarenlang als vaste soliste gewerkt bij Xynix ( nu Holland Opera) en bij SKON in kinderopera’s. Bij het koor van de Nationale Opera heeft ze 23 jaar mogen werken als remplaçant in het koor en heeft daar ontzettend veel ervaring opgedaan met wereldberoemde dirigenten en regisseurs. Ook bij het Groot Omroepkoor 17 jaar mooie concerten mogen geven als remplaçant.
Naast de koren heeft Ingrid als soliste concerten gegeven in binnen en buitenland met opera, oratoria, musical en liederen. Ze heeft een eigen opera gezelschap GO!opera , samen met haar man/dirigent Roy Voogd.
Annemieke
Zuurbier studeerde Piano en
Kamermuziek bij Herman Uhlhorn,
Alexander Warenberg en Eli Goren
en volgde liedbegeleiding bij Thom
Bollen en pianomasterclasses bij
o.m. Jan Wijn, Karl-Heinz
Kämmerling en Peter Feuchtwanger.
Zij rondde de studie
Muziekwetenschap in 1992 af met de
specialisatie "Cultuurgeschiedenis
van de 20e eeuw" aan de
Universiteit van Utrecht.
Annemieke is als pianiste vooral
actief op kamermuziekgebied,
speelde in het Thalassa Pianotrio
en Pianokwartet Artemis Ensemble.
Ze gaf concerten in binnen en
buitenland en werkte onder meer
als pianobegeleidster aan de
Hogeschool voor de Kunsten in
Utrecht en bij het Oskar Back
concours. Zij heeft ook een
pianolespraktijk in Westfriesland
.
III. Städtische
Irrenanstalt
Berlin-Buch (foto
1908)
Daaronder een groot
aantal mensen uit het
III. Städtische
Irrenanstalt
Berlin-Buch, destijds
het grootste en
modernste
psychiatrische
ziekenhuiscomplex van
Europa.
Daar, in het eerste
van 32 grote gebouwen,
stond de
concertvleugel, door
Yvo nu Frau Buch
genoemd, tussen 1926
en 2011 in de grote
Festsaal. Wie speelde
er op haar en wat
heeft ze daar
'gezien'?
Yvo Verschoor maakte
er onder regie van
Maarten Mourik een
voorstelling over
waarin de vleugel haar
stem laat horen.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Sonate voor piano en viool in C-groot Kv. 296
1. Allegro vivace
2. Andante sostenuto
3. Rondo. Allegro
Anton Webern (1883 – 1945)
Vier stukken voor viool en piano, Op. 7
Maurice Ravel (1878 – 1937)
Sonata Posthume voor viool en piano
»
pauze «
Richard Strauss (1864 – 1949)
Sonate voor viool en piano, Op. 18
1. Allegro, ma non troppo
2. Improvisation: Andante cantabile
3. Finale: Andante – Allegro
III. Städtische
Irrenanstalt
Berlin-Buch
(foto 1908)
Daaronder een
groot aantal
mensen uit het
III. Städtische
Irrenanstalt
Berlin-Buch,
destijds het
grootste en
modernste
psychiatrische
ziekenhuiscomplex
van Europa.
Daar, in het
eerste van 32
grote gebouwen,
stond de
concertvleugel,
door Yvo nu Frau
Buch genoemd,
tussen 1926 en
2011 in de grote
Festsaal. Wie
speelde er op
haar en wat
heeft ze daar
'gezien'?
Yvo Verschoor
maakte er onder
regie van
Maarten Mourik
een voorstelling
over waarin de
vleugel haar
stem laat horen.
Deze lezing
gaat over de
romancyclus Jozef
en zijn broers
van Thomas
Mann.
Ds Meinders
geeft een
inleiding over
de persoon
Thomas Mann en
volgt daarna
het bekende
verhaal uit
Genesis, zoals
verwoord door
Mann.
In zijn werk
zijn invloeden
te bespeuren
van
Schopenhauer,
Wagner,
Nietzsche,
Freud, Goethe
en Laurence
Sterne.
Daarnaast
gebruikte
hij bestaande
figuren uit
zijn omgeving
en
beeldmateriaal
uit het Oude
Egypte om zijn
personages
vorm te geven.
Heil und
Pflegeanstalt
Berlin-Buch
gebouwd door
Ludwig Hoffmann
(foto 1908,
Landes Archiv
Berlin)
Daaronder een
groot aantal
mensen uit het
III. Städtische
Irrenanstalt
Berlin-Buch,
destijds het
grootste en
modernste
psychiatrische
ziekenhuiscomplex
van Europa.
Daar, in het
eerste van 32
grote gebouwen,
stond de
concertvleugel,
door Yvo nu Frau
Buch genoemd,
tussen 1926 en
2011 in de grote
Festsaal. Wie
speelde er op
haar en wat
heeft ze daar
'gezien'?
Yvo Verschoor
maakte er onder
regie van
Maarten Mourik
een voorstelling
over waarin de
vleugel haar
stem laat horen.
30 januari Huis
Midwoud 20:00u
GEDICHTENDAG
Entrée €15,-
Reserveren:
https://www.ticketkantoor.nl/shop/gedichtendag
Simon Mulder
draagt voor uit
werk van Henriette
Roland Holst en
Herman Gorter,
begeleid op de
Blüthner vleugel
door improvisator
Yvo Verschoor.
Op Gedichtendag,
donderdag 30
januari,
presenteren Yvo
Verschoor,
filmpianist en
oprichter van Huis
Midwoud, en Simon
Mulder,
voordrachtskunstenaar
en artistiek
leider van het
Feest der Poëzie,
een programma met
film, muziek en
voordracht van
poëzie en brieven
van Henriette
Roland Holst en
Herman Gorter. Zij
werden beiden
dichter en later
socialist. Wat
deelden zij? Hun
geloof in de
liefde. Niet
alleen in
erotische zin; ook
(en in geval van
Roland Holst
vooral) een liefde
voor de mensheid.
In dit programma
wordt de nieuwe
bloemlezing uit
het werk van
Henriette Roland
Holst van
Uitgeverij HetMoet
gepresenteerd,
ziet u unieke
bewegende beelden
van Herman Gorter
en beleeft u 's
werelds eerste
explicatorium voor
voordracht, muziek
en film.
28 december Huis
Midwoud 20:00u
Filmconcert
'The Gold Rush',
Charlie Chaplin 1925
Het aandoenlijke en
komische verhaal van
een arme zwerver die
op zoek naar goud,
spanning en liefde.
Vooraf het verhaal
van Frau
Blüthner,
Yvo's reisvleugel,
over de geschiedenis
van de
Blüthnerfabriek waar
zij in 1897 werd
'geboren'.
Blüthnersaal
Berlin
rond 1910
8 september Waldorf
Astoria Hotel
Amsterdam
High Tea van 15-18u
met muziek door Yvo
Verschoor
14 augustus Pianola
Museum Amsterdam
Geelvinck
Fortepiano
Festival 2019
16:00u Lecture
Recital 'De Wondere
Wereld van de
Pianola door Yvo
Verschoor en Kasper
Janse
20:15u Cinema
Pianola, Filmconcert
over de relatie
tussen film, pianola
en reproductiepiano
10 juni (tweede
pinksterdag) Huis
Midwoud Aanvang
17:00u Toegang €15,-
Op Stoom, per trein
door de stille
filmgeschiedenis.
In het begin van de
cinematografie
bestond er, net als
in de beeldende
kunst en bij veel
componisten uit die
tijd, een grote
fascinatie voor
beweging,
industrialisatie,
modernisme en
machines. Het
verhaal gaat, dat
mensen van schrik
wegrenden bij de
vertoning van het
binnenkomen van een
trein in Le Ciotat,
in 1895 gefilmd door
de gebroeders
Lumière. The Great
Robbery uit 1903 is
de eerste western
ooit gemaakt. Het
ingekleurde Conway
Castle (± 1905) doet
denken aan een
bewegend
impressionistisch
schilderij. D.W.
Griffith maakte
gebruik van nieuwe
montage- en
filmtechnieken,
waardoor
verschillende
verhaallijnen met
meerdere
camerastandpunten
door elkaar konden
worden gemonteerd,
met als gevolg één
van de eerste
suspence-films: The
Lonedale Operator
uit 1911 . Komiek
Buster Keaton was
gek op locomotieven;
zijn lievelingsfilm
The General bestaat
eigenlijk vrijwel
uitsluitend uit twee
lange
achtervolgingen met
locomotieven en in
veel van zijn andere
films in de jaren
'20 speelt de trein
een grote rol. Dat
je treinen filmisch
ook heel anders kunt
gebruiken is te zien
in Berlin, die
Sinfonie der
Großstadt (1927) en
in De Man met de
Camera (1929).
Beleef de tijd, de
humor en de
schoonheid van de
stomme film en de
piano(la), met
prachtige en
opzwepende live
muziek.
Stille Verrassingen
(een
klein voorproefje
met dank aan Ivan)
4 juni Filmhuis Den
Haag, Spui 191 Den
Haag 19:00u
De
keuze van Arnon
Grunberg; City
Lights (Charlie
Chaplin 1931)
Begeleiding Yvo
Verschoor, na afloop
gaat Arnon Grunberg
in gesprek met de
zaal over de
onderwerpen in de
film.
11 mei Échte
Romantiek in Huis
Midwoud. Aanvang
20:00u Toegang €15,-
In een sfeervolle
omgeving lekker
wegzwijmelen bij
romantische
taferelen uit het
begin van de 20ste
eeuw. Verliefdheid,
verleiding,
afwijzing en
aanbidding in de
stille film,
begeleid door
meeslepende
composities van de
meesters der
romantiek.
Melodramatische,
ontroerende en
tragikomische
toestanden, prachtig
verfilmd en live
geïnterpreteerd door
filmconcertpianist
Yvo Verschoor met
romantische
improvisaties,
afgewisseld met
unieke muziekrollen.
Samenstelling &
presentatie: Yvo
Verschoor
31 oktober 20:15u
Pianola Museum
Stille Griezels
Halloween Special
(UITVERKOCHT)
Een avond vol hele
beroemde en minder
bekende uiterst
griezelige wezens,
die allemaal geboren
zijn in de tijd van
de stille film.
18 oktober
Koninklijke
Industriële Grote
Club Amsterdam
Minifilmconcert Yvo
Verschoor over Duits
Expressionisme in de
stomme film
13 oktober 20:00u
Huis Midwoud.
Stille Komieken
& The Kid
(Charlie Chaplin USA
1921)
Entree €15,- /
reserveren@yvoverschoor.nl
Voorafgaand aan The
Kid zie je een
aantal eerdere
filmkomieken aan ‘t
werk. Je ziet een
korte impressie van
de ontwikkeling
vanaf de allereerste
filmkomedie van
Lumière tot aan
superster Chaplin in
1921.
15 september 20:00u
Huis Midwoud
Stille Schepen,
onder zeil door de
filmgeschiedenis
Entree €15,- /
reserveren@yvoverschoor.nl
Storm bij Kaap Hoorn
Op zaterdagavond 15
september presenteer
ik in Huis Midwoud
mijn filmprogramma
‘Stille Schepen,
onder zeil door de
filmgeschiedenis’,
voor deze
gelegenheid
natuurlijk wat
aangepast aan de
locatie met oude
beelden uit
Noord-Holland en
deze omgeving.
Steden als Hoorn
(inderdaad is Kaap
Hoorn naar deze stad
genoemd), Medemblik
en Enkhuizen hebben
een grote rol
gespeeld in de VOC,
de grote zeilvaart
en de visserij.
14 augustus 20:15u
Pianola Museum
Vliegende Vleugels
i.h.k.v.Geelvinck
Fortepiano Festival
De piano speelt in
dit programma zelf
in de hoofdrol.
3 augustus 20:15u
Pianola Museum
'Échte Romantiek,
Drag Queen Special'
Gay Pride
met o.a. Marlène
Dietrich, Asta
Nielsen, Gloria
Swanson en Rudolph
Valentino.
18 juni 19:30u
'Sunrise' Haags
Filmhuis
i.h.k.v. De keuze
van Erik.
Dank aan Erik Daams
voor het 26 jaar
lang organiseren van
vele mooie
voorstellingen Film
& Levende Muziek
in het Haags
Filmhuis!
4 mei 18:50u
officiële programma
Dodenherdenking in
Huis Midwoud,
voorafgaande aan 2
minuten stilte en
kranslegging bij het
Oorlogsmonument aan
de Midwouder
Dorpsstraat.
4 mei 20:30u Huis
Midwoud, Midwouder
Dorpsstraat 17
1679GB Midwoud
Premiere 'Frau
Buch als stille
Getuige; Aktion
T4'
Het ongelofelijke
verhaal van een
prachtige plek bij
Berlijn, het
lieflijke dorpje
Buch, waar in een
ziekenhuis de
vreselijkste dingen
konden gebeuren in
de aanloop naar WO
II.
Op die plek stond in
een grote feestzaal
sinds 1923 een
prachtige Blüthner
concertvleugel, en
die was daar na
sluiting van het
gebouw eenzaam
achtergebleven. In
2011 is de vleugel
door toeval door
Reinder Wijnveld en
Yvo Verschoor
ontdekt, gekocht en
vervolgens
gerestaureerd samen
met restaurateur
Frank van Ham.
Deze voorstelling
kwam tot stand met
heel veel dank aan
schrijfster/onderzoekster
Rosemarie Pumb, die
ruim 20 jaar
onderzoek deed en
twee boeken schreef
over wat er in
Berlin Buch gebeurd
is.
Frau Pumb is
verantwoordelijk
voor het plaatsen
van verschillende
oorlogsmonumenten in
Buch en zal bij deze
voorstelling
aanwezig zijn, en
daar ben ik heel
dankbaar voor!
22 april
Spiegelzaal in Het
ConcertgebouwAanvang
19:30u
Vooraf aan het
debuut van Lucas en
& Arthur Jussen
in de Serie
Meesterpianisten en
in pauze presenteren
de Pianola Sociëteit
& Pianola Museum
'Oude
Meesterpianisten'
25 maart
Lourdeskerk
i.h.k.v., 200 Jaar
Scheveningen.
Aanvang 15:30u
Cinema
Variété.
Een kijkje in het
Variété van rond
1900.
Samenstelling, piano
en presentatie Yvo
Verschoor
21 maart Geelvinck
Pianola Museum,
Aanvang 21:00u(!)
Cinemagie:
Lente Momenten
4 maart
Zondagochtend
Concert live op
Radio 4 vanuit
de Spiegelzaal in
Het Concertgebouw
m.m.v. Max Lakeman
(Pianola), Jeroen
Dupont (Viool)
en Yvo Verschoor
(directeur Pianola
Museum)
24 februari
10:00u-12:00u
Radio
4 Een Goede
Morgen Met Yvo
Verschoor
Kijk ook op de Facebook pagina van het Pianola Museum voor updates
17 februari NRC plaatst rectificatie
16 februari Amsterdamse Kunstraad geeft advies aan wethouders Financiën en Cultuur (Parool)
15 februari Feest
25 jaar Pianola
Museum Westerstraat
106
Podium op 4; 17:30u
live op Radio 4
Yvo Verschoor over'
25 jaar Pianola
Museum in de
Westerstraat'
Trouw
komt met artikel
met dank aan Joris
Belgers
14 februari
Geelvinck Pianola
Museum. Aanvang
20:15 (Uitverkocht!)
Échte
Romantiek
Valentijns Special
9 februari Artikel in NRC Handelsblad met dank aan Doortje Smithuijsen
7 februari Taxatie pand Gemeentelijk Vastgoed Amsterdam
1 februari
inspreken
Raadscommissie Jeugd
& Cultuur
Met speciale dank
aan componist
Samuel Vriezen!
24 januari Raadsvergadering Stadhuis Amsterdam
21 januari Podium
Witteman over
behoud Pianola
Museum.
Met veel dank aan
Mike Boddé,Paul
Witteman en Floris
Kortie !
Max Lakeman stelde
zijn prachtige
Mason&Hamlin
Ampico B vleugel ter
beschikking, zodat
ook Serge
Rachmaninoff van
zich kon laten
horen!
18 januari Verkoop
voorlopig 'On hold'(Parool)
inspreken bij
Raadscommissie
FinanciëN
Speciale dank aan
Choreograaf/Kunstenaar
Toer
van Schaijk!
15 januari Opnamen
Podium Witteman
Extra voor NPO
Cultura
over het Pianola
Museumen de
dreigende verkoop
van het pand.
Floris Kortie op
bezoek in het museum
aan de
Westerstraat106.
12 januari Artikel in de Volkskrant
11 januari
inspreken
Raadscommissie Jeugd
& Cultuur
Met speciale dank
aan Aron Eilander
van Museumn8!
9
januari inspreken
Bestuurscommissie
Stadsdeel Centrum
Speciale dank aan
Geer Oskam
(Museumn8/Van Gogh
Museum)
7 januari ingezonden brief in Het Parool van Sabine Wildevuur
6 januari Kasper Janse en Yvo Verschoor bij Spijkers met Koppen op Radio
4 januari Artikel in het Reformatorisch Dagblad
28 december Het
Parool helpt met
artikel
Met dank aan Jesse
beentjes
27 december 2017
Start Actie: Pianola
Museum moet
blijven!
Door deze
ontwikkelingen staat
al mijn andere werk
even 'on hold ; het
pand waar het
Pianola Museum
dreigt op de vrije
markt aan de hoogste
bieder verkocht te
worden!
Veel dank aan
iedereen voor alle
steunbetuigingen en
hulp !!
Wij, Kasper Janse
(conservator/oprichter)
en ik, (sinds 1
maart 2017 directeur
van het Pianola
Museum), werken dag
en nacht om dit
besluit van de baan
te krijgen en de
Gemeente Amsterdam
op andere gedachten
te brengen.
Yvo met Frau
Blüthner in Theater
Tuschinski bij
Nosferatu
'Na 26 jaar spelen
in het filmmusemu
(nu EYE), tientallen
filmhuizen,
theaters,
schouwburgen, film-
en theaterfestivals
en veel reizen met
en zonder vleugel,
wordt de behoefte
aan iemand die alles
rondom die
filmconcerten
organiseert steeds
groter.
Na ruim 35 agenten
te hebben benaderd,
is me duidelijk
geworden dat het
feit dat ik zoveel
gespeeld heb en de
laatste 12 jaar
vrijwel alles zelf
doe en me
concentreer op
geheel eigen
programma's
eigenlijk zo gek nog
niet is geweest en
best knap.
Men vindt mijn
programma’s een
geweldig ‘product,
een goed gekozen
niche, goed gemaakt
en samengesteld,
onderhoudend,
educatief,
historisch
verantwoord,
muzikaal afwisselend
en interessant,
laagdrempelig,
geschikt voor jong
tot oud’ en meer van
die dingen, maar...
het is volgens alle
boekingskantoren en
theaterbureaus die
de moeite namen mij
te antwoorden
‘moeilijk of niet te
verkopen’.
Daarom heb ik besloten mij alleen nog te richten op mijn eigen concertzaaltje en daar te zorgen voor een mooie plek voor ‘Frau Blüthner’ en ‘haar pianofamilie’, een goede akoestiek en mooie projectie.
Huis Midwoud is, ondanks dat het nog een bouwplaats is en er nog veel moet gebeuren om het de perfecte concertruimte te maken, nu al heel mooi en ademt geschiedenis en verhalen'.
Yvo met
Kerstprogramma
Stille Sneeuw in
Tivoli Vredenburg in
Utrecht
Yvo Verschoor
speelde ondermeer
in:
EYE Filmmuseum
Amsterdam,
Theater Tuschinski
Amsterdam,
Pianolamuseum
Amsterdam,
Rialto Amsterdam,
Cinerama Amsterdam,
De Uitkijk
Amsterdam,
De Krakeling
Amsterdam,
Theater de Meervaart
Amsterdam,
The Movies
Amsterdam,
Cinekid Festival
Amsterdam,
Theater De Melkweg
Amsterdam,
Ostade Theater
Amsterdam,
De Rode Hoed
Amsterdam,
KunstSchoolDag
Amsterdam,
StuKaFest Amsterdam,
NRC/Handelsblad Dag
Amsterdam,
Vondelpark
Openluchttheater
Amsterdam,
Vondelpark 'Sunsets'
Amsterdam,
Vondelkerk
Amsterdam,
Uitmarkt Amsterdam,
Pleintheater
Amsterdam,
Oosterkerk
Amsterdam,
OBA theater
Amsterdam,
Jazzcafe Alto
Amsterdam,
Cinetone Studio
Duivendrecht,
Schouwburg
Amstelveen,
Theaterzaal Wetsend
Amstelveen,
Toneelschuur
Haarlem,
Filmschuur Haarlem,
Het Oude Slot
Heemstede,
Landgoed Groenendaal
Heemstede,
Het Witte Theater
IJmuiden,
Theater De Omval
Diemen,
Elckerttheater
Bussum,
Filmhuis Hilversum,
Theater Provadja
Alkmaar,
Wijkcentrum 't Noot
Purmerend,
Theater de Boerderij
Huizen/Bussum,
Biltse Muziekschool
Bilthoven,
Theater de Kubus
Lelystad,
Theater De Lieve
Vrouw Amersfoort,
Cinemarienburg
Nijmegen,
Skala Nijmegen,
Festival De Armada
Nijmegen,
Filmhuis Helmond,
Theater De Groene
Engel Oss,
Theater De Bussel
Oosterhout,
Plaza Futura
Eindhoven,
Gaslab Universiteit
Eindhoven,
Fidei et Arti
Oudenbosch,
Chassé theater
Breda,
Chassé cinema Breda,
Theater Lumière
Maastricht,
Schouwburg Tilburg,
Filmtheater Louis
Tilburg,
Theater De Blauwe
Kei Veghel,
Cultureel Centrum
van Gogh Zundert,
Verkadefabriek
's-Hertogenbosch,
Filmtheater Jeroen
's-Hertogenbosch,
Filmhuis Arnhem,
Theater
Lantaren/Venster
Rotterdam,
International Film
Festival Rotterdam,
Stadsschouwburg
Rotterdam,
De Doelen Rotterdam,
Pathé
Schouwburgplein
Rotterdam,
Piano Driedaagse
Rotterdam,
Zaal De Unie
Rotterdam,
Kunstkijkdag
Rotterdam,
KNZRV De Maas
Rotterdam,
Rotterdams Studenten
Genootschap
Rotterdam,
Hotel New York
Rotterdam,
Theater De Teerstoof
Schiedam,
Festival Hof van
Spektakel
Vlaardingen,
Theater De Veste
Delft,
Koninklijke
Bibliotheek Den
Haag,
Haags Filmhuis Den
Haag,
Theater Pierrot Den
Haag,
Podium Vocale Den
Haag,
Hoge Raad Den Haag,
Uitmarkt Den Haag,
Regentenkamer Den
Haag,
Lordeskerk
Scheveningen,
Tooverlantaarn
Museum Scheveningen,
Atelier Beeldbak
Scheveningen,
Kasteel Oud
Wassenaar Wassenaar,
Stadsschouwburg
Leiden,
Stadsgehoorzaal
Leiden,
De Waag Leiden,
Regionaal Archief
Leiden,
Jazzcafe The Duke
Leiden,
Societeit De Burcht
Leiden,
Scheltema Leiden,
Leidse jazzweek,
Pieterskerk Leiden,
Filmhuis Gouda,
Filmhuis Alphen a/d
Rijn,
Blauwe Zaal
Schouwburg Utrecht,
Filmtheater 't Hoogt
Utrecht,
Nederlands
Filmfestival
Utrecht,
Louis Hartlooper
Complex Utrecht,
Tivoli Vredenburg
Utrecht,
Holland Animation
Festival Utrecht,
't Neude Utrecht,
Theater Kikker
Utrecht,
Parnassus Utrecht,
Heerenlogement
Beusigem,
De Fransche School
Culemborg,
Opus 5 Geldermalsen,
Filmhuis Deventer,
Bergkerk Deventer,
Stadsgehoorzaal
Kampen,
Stadsschouwburg De
Harmonie Leeuwarden,
't Haske Joure,
Oerol Festival
Terschelling (7
edities op diverse
locaties),
Theater West-End
Terschelling,
Stadsschouwburg De
Tamboer Hoogeveen,
Theaterhotel Almelo,
Filmtheater Images
Groningen,
Grand theatre
Groningen,
Theater de Molenberg
Delfzijl,
De Schakel Haren,
Theater Movie W
Wageningen,
Podium 't Beest
Goes,
In België:
Gemeenschapscentrum
De Rinck Brussel
België,
Cultureel Centrum
Lokeren België,
Cultureel Centrum
Braschaat België,
Oude Ulo Leek
België,
Cultureel Centrum
Evergem België,
Cultureel Centrum De
Herbakker Eeklo
België,
Cultureel Centrum
St. Niklaas België,
In Duitsland:
Arsenal Kino Berlin
Duitsland,
Filmfestival Münster
Duitsland,
Pianosalon
Christofori Berlin
Duitsland,
Frühsammers
Restaurant Berlin
Duitsland,
Theaterbar Berlin
Duitsland,
In Italië:
Il Cinema Ritrovato
Bologna Italië,
Pordenone Silent
Film Festival 'LE
GIORNATE DEL CINEMA
MUTO', Italië
In USA:
Vassar College, New
York
"Beste Yvo,
Op Eerste Kerstdag (2019) was ik op de Kerstmatinee aanwezig. Ik vond het een hele leuke, mooie en interessante voorstelling! De nostalgie van Chaplin e.d. kwam voorbij, maar ook de interessante beelden van de ontdekkingsreizen. Veel afwisseling met bijpassende muziek kortom, ik heb er heel erg van genoten! Ik zal zeker nog weleens langs komen. Veel succes in ieder geval met het ontwikkelen van deze voorstellingen! Verder prettige feestdagen en een kunstzinnig 2020, en ook veel energie voor het opknappen van het pand! Het wordt al leuk! Hartelijke groet, Hilda K."
"dank je wel voor de ongelofelijk leuke avond in het gezelligste museum van Amsterdam. Nooit geweten dat oude filmpjes zo leuk konden zijn, en wat een mooie muziek. (Geelvinck Pianola Museum Amsterdam, Stille Verrassingen)
"wat een mooie ruimte en wat een sfeer", "geweldige films, ik wist niet dat ze dat in 1900 al zo konden maken", "wat klinken die vleugels mooi" , " wat moet er nog veel gebeuren... of misschien moet je het eigenlijk maar zo laten, want zo is het ook al zo mooi."(Huis Midwoud,'Bouwplaatsfilmconcert 3 juni 2017')
"Onze allereerste "Bezoeker van de Week" is Yuri Robbers, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Hij kwam voor de tweede keer naar Cinemagie. "Geweldig", sprak Yuri. "Heel mooi, prachtige fragmenten en mooie muziek. En dat in deze ambiance met Jugendstil en prachtige kleuren!" (Pianola Museum 28 sept 2015)
“Hele leuke middag
in de Verkadefabriek
gehad. Gaaf om meer
te weten te komen
over de
filmgeschiedenis.”
( Cinemagie,Den
Bosch augustus 2014
)
Interview
NRC/Handelsblad
n.a.v. serie
zwijgende Hitchcock
films zomer 1997:
Yvo Verschoor over
de zwijgende
Hitchcock Door GERDA
TELGENHOF “De
zwijgende thrillers
van Alfred Hitchcock
lenen zich
uitstekend om muziek
bij te maken. Er
wordt een beroep
gedaan op je
vermogen steeds iets
anders te bedenken
en de spanning niet
te laten wegebben.
Hij creëert in zijn
films een geladen
sfeer met optische
effecten die bijna
muzikaal zijn, omdat
ze geluid
suggereren. Je ziet
een deur opengaan en
omdat alle
aanwezigen erop
reageren, weet je
dat die deur
kraakt.” Pianist Yvo
Verschoor (31)
speelt de komende
twee maanden in het
Amsterdamse
filmmuseum tijdens
het retrospectief
van Alfred Hitchcock
(1899-1980), samen
met Charles Visser
en Wim Tuyl.
Afwisselend
begeleiden ze op de
Yamaha-vleugel
zwijgende films,
waarvan 'the master
of suspense' er in
de jaren twintig een
tiental maakte, voor
hij aan de
geluidsfilm begon.
Het hele
retrospectief omvat
bijna het complete
oeuvre (meer dan
vijftig films) van
Hitchcock. Yvo
Verschoor speelt bij
The Lodger (1926),
Downhill (1927) en
Easy Virtue (1927).
Verschoor, die de
jazzopleiding volgde
aan het Haagse
Conservatorium,
begon oude films te
begeleiden in het
Haags Filmhuis. Hij
speelt ook in
jazzbands, maar doet
de laatste vijf jaar
steeds meer voor
filmtheaters. “Ik
heb al honderden
films begeleid, van
serieuze Russische
tot komische films
met Charley Chaplin
en Buster Keaton. Ik
leg me steeds meer
toe op klassieke
muziek, want ik
gebruik veel
romantische
composities van
Debussy, Ravel,
Schubert, Chopin en
ook Bach. Maar die
lenen zich niet voor
Hitchcock. Voor The
Lodger heb ik
gebruik gemaakt van
muziek die Bernard
Herrmann, een
componist met wie
Hitchcock veel
samenwerkte, schreef
voor Psycho (1960).
“Die oude, zwijgende
Hitchcock-films doen
op het eerste
gezicht wat
lachwekkend, traag
en gedateerd aan.
Maar als je goed
kijkt, zie je hoe
hij over alle
kleinigheden heeft
nagedacht. Hij zet
je voortdurend op
het verkeerde been.
Met de karakters
wordt niets gedaan,
maar ze zorgen voor
spanning en
verwarring. In The
Lodger komt een
huurder voor die de
hele film door een
soort hypnotische
blik heeft waardoor
je tot de ontknoping
denkt dat hij de
dader is.
“Karakteristiek voor
Hitchcock is dat hij
continu spanning
weet te houden en de
climax weet uit te
stellen. Bij
geluidsfilms hoor je
op spannende
momenten vaak violen
aanzwellen. Op de
piano roep ik dat
gevoel onder andere
op door
septime-akkoorden en
sus-akkoorden. 'Sus'
staat voor suspense.
Je laat bijvoorbeeld
een terts in een
akkoord 'onaf' en
stelt het complete
akkoord als het ware
uit, waardoor je
suggereert dat er
nog iets gaat komen.
Dat is precies wat
de film op dat
moment doet. Ook
stilte kan heel
beklemmend werken,
dus af en toe stopt
de piano. Hoe meer
mensen in de zaal,
hoe beklemmender die
stilte werkt. “Ik
leer de muziek die
ik bij zwijgende
films speel meestal
uit mijn hoofd,
omdat ik het
moeilijk vind me op
twee dingen tegelijk
te concentreren.
Tijdens het spelen
let ik voortdurend
op de film. Ik
probeer zoveel
mogelijk muziek en
beeld synchroon te
laten lopen en een
bijpassende sfeer op
te roepen. Soms
componeer ik zelf
iets en ik werk ook
met platen en
geluidsbanden. In
Downhill
bijvoorbeeld, wordt
gedanst op de
78-toerenplaat I
want some money. Op
dat moment laat ik
een opname van die
plaat horen.”
“Vroeger werd er ook
muziek bij gespeeld,
maar dat blijkt niet
meer te achterhalen.
Orkesten in
bioscopen kregen
opdrachten bestaande
muziek te spelen,
maar de keuze hing
af van de grootte en
de mogelijkheden van
het orkest en welke
effecten ze konden
bereiken. In die
effecten is de piano
natuurlijk beperkter
dan een orkest.
Daarom werk ik af en
toe met
78-toerenplaten en
geluidsbanden. “Het
probleem bij de
voorbereiding is dat
je werkt met
filmbeelden waar
geen passende muziek
bij is gemaakt. Het
is steeds knippen en
inpassen. Je moet de
films goed kennen,
anders ontkracht je
de scènes met de
muziek. De bedoeling
is dat het door de
regisseur beoogde
effect behouden
blijft. De muziek
dient alleen als
ondersteuning.”