DATUM | TIJD | EVENEMENT | ACTIVITEIT | LOCATIE |
za 19 december 2020 | Afgelast wegens corona |
Concert EP-Presentatie | Benjamin de Boer | Huis Midwoud |
zo 20 december 2020 | Afgelast wegens corona |
75 Jaar Vrijheid Lecturefilmconcert |
Verzwegen en Vergeten door Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
vr 25 december 2020 | Afgelast wegens corona |
Kerstmatinée/Filmconcert | Stille Sneeuw | Huis Midwoud |
vr 26 december 2020 | Afgelast wegens corona |
Kerstmatinée/Filmconcert | Stille Sneeuw | Huis Midwoud |
zo 27 december 2020 | Afgelast wegens corona |
Jazzconcert | Kris
Ransijn & Friends |
Huis Midwoud |
zo 10 januari 2021 | Afgelast wegens corona |
CD presentatie/concert Beethoven Sonates |
Bernd Brackman | Huis Midwoud |
za 23 januari 2021 | Afgelast wegens corona |
75 Jaar Vrijheid Lecturefilmconcert |
Verzwegen en Vergeten door Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
za 6 februari 2021 | Afgelast wegens corona |
Jazzconcert | Monique de Adelhart Toorop |
Huis Midwoud |
zo 7 februari 2021 | Afgelast wegens corona |
Piano Recital Klassiek | Frederic Voorn | Huis Midwoud |
do 11 februari 2021 | Afgelast wegens corona |
Klassiek & Poëzie | Simon
Mulder Meneka Senn Tobias Borsboom Yukiko Hasegawa |
Huis Midwoud |
zo 14 februari 2021 | Afgelast wegens corona |
Filmconcert Valentijn Special | Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
za 21 februari 2021 | Afgelast wegens corona |
75 Jaar Vrijheid Lecturefilmconcert |
Verzwegen en Vergeten door Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
za 6 maart 2021 | Afgelast wegens corona |
Klassiek & Poëzie Louis Couperus |
Simon
Mulder Daan v/d Velde Marijke Brekelmans |
Huis Midwoud |
vr 12 maart 2021 | Afgelast wegens corona |
Jazzconcert | Kris
Ransijn & Friends |
Huis Midwoud |
zo 14 maart 2021 | Afgelast wegens corona |
75 Jaar Vrijheid Lecturefilmconcert |
Verzwegen en Vergeten door Yvo Verschoor | Huis Midwoud |
Huis Midwoud is vanwege de corona maatregelen helaas weer tijdelijk
gesloten, maar zoals het er nu naar uitziet mogen concertzalen en
theaters vanaf maart (?) of april of mei 2021 weer open.
Zodra we zeker weten wanneer we weer open mogen, komt het nieuwe
programma hier online te staan. Omdat sommige concerten nu al twee
keer verplaatst en weer afgelast zijn en langsloop-concerten of
streamings van filmconcerten toch niet echt een bevredigend
alternatief bieden voor een intiem live concert in Huis Midwoud,
hopen we dat ook jullie nog even geduld hebben.
Op anderhalve meter afstand hebben wij slechts 21 tot 26 plekken
afhankelijk van stoelopstelling.
Reserveren per mail is verplicht via info@yvoverschoor.nl
Wij houden het graag veilig. Houd daarom alsjeblieft ook voor en na
de concerten afstand tot de andere bezoekers en draag als je niet op
je stoel zit een mondkapje. Dank je wel voor jouw medewerking!
Actuele informatie over concerten en lezingen is ook te vinden op www.huismidwoud.nl
of volg Huis Midwoud op Facebook
en Instagram.
Dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds kon de voorstelling Verzwegen
en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel op 26
september alsnog in première gaan. Daar ben ik super blij mee, want
het betekent dat die voorstelling en de mini tentoonstelling (vanaf
januari) ondanks corona toch verder uitgewerkt zullen kunnen worden
en ook andere concertlezingen rond dit thema zullen kunnen doorgaan.
Medio januari komt er in Huis Midwoud een kleine tentoonstelling
over de Euthanasie-Mörder en T4 in aanloop naar de Nationale
Holocaust herdenking.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste
psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen 1926 en
2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en wat heeft
ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische
Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en
modernste psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen 1926
en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op haar en
wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik een
voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.
Beethovens Egmont: Lang leve de Vrijheid
Een tijdreismachine neemt u mee op een reis naar het Nederland van het verleden, aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog. We volgen graaf Lamoraal van Egmont. Hij protesteert tegen de brute maatregelen van en onderdrukking door de Hertog van Alva. Als Egmont wordt uitgenodigd hierover in gesprek te gaan, is de vrees dat dit een vals voorwendsel is om Egmont te arresteren. Desondanks weigert hij weg te lopen en zijn vrijheidsideaal op te geven. De angst wordt bewaarheid: hij wordt gevangengezet en – de wanhopige inspanningen van zijn minnares Klaartje ten spijt – ter dood veroordeeld.
Beethoven was een fervent
aanhanger van de idealen van de Franse Revolutie.
Hij barstte daarom in woede uit toen Napoleon
zichzelf tot keizer kroonde. Napoleon bleek niet de
vrijheidsstrijder te zijn die Beethoven voor ogen
had, maar een veroveraar en een alleenheerser. Hij
kraste Napoleons naam uit de partituur van de
Eroïca-symfonie, die aan hem was opgedragen: zo
hard, dat er alleen nog maar een gat in het papier
te zien was.
Die vrijheidsstrijder zag Beethoven wel in Egmont.
De Zuidnederlandse graaf en zijn heroïsche
zelfopoffering – vooral in de vorm die Goethe van
deze geschiedenis heeft gemaakt – was voor Beethoven
een uitermate geschikt onderwerp om uiting te geven
aan zijn eigen vrijheidsidealen en bezorgdheid
rondom de politieke situatie van zijn tijd. Hij gaf
daarom met veel graagte gehoor aan de oproep van
Goethe om muziek ter begeleiding van zijn toneelstuk Egmont te
schrijven. De schrijver Franz Grillparzer bracht
nadien een tekst uit die – los van het toneelstuk
van Goethe – bij de muziek van Beethoven kon worden
voorgedragen.
Muziek:
Ludwig van Beethoven – Egmont, Op. 84
toneelmuziek bij Goethes Egmont (bewerking voor piano quatre-mains, sopraan en verteller)
1. Overture: Sostenuto, ma non troppo – Allegro
2. Lied: "Die Trommel gerühret"
3. Entracte: Andante
4. Entracte: Larghetto
5. Lied: "Freudvoll und leidvoll"
6. Entracte: Allegro – Marcia
7. Entracte: Poco sostenuto e risoluto
8. Klärchens Tod
9. Melodram: "Süßer Schlaf"
10.
Siegessymphonie: Allegro con brio
III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch (foto 1908)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III.
Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het
grootste en modernste psychiatrische ziekenhuiscomplex
van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen
1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op
haar en wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik
een voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat
horen.
Deze lezing gaat over de romancyclus Jozef
en zijn broers van Thomas Mann.
Ds Meinders geeft een inleiding over de persoon
Thomas Mann en volgt daarna het bekende verhaal uit
Genesis, zoals verwoord door Mann.
In zijn werk zijn invloeden te bespeuren van
Schopenhauer, Wagner, Nietzsche, Freud, Goethe en
Laurence Sterne. Daarnaast gebruikte
hij bestaande figuren uit zijn omgeving en
beeldmateriaal uit het Oude Egypte om zijn
personages vorm te geven.
Heil und Pflegeanstalt Berlin-Buch gebouwd door Ludwig
Hoffmann (foto 1908, Landes Archiv Berlin)
Daaronder een groot aantal mensen uit het III.
Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het
grootste en modernste psychiatrische ziekenhuiscomplex
van Europa.
Daar, in het eerste van 32 grote gebouwen, stond de
concertvleugel, door Yvo nu Frau Buch genoemd, tussen
1926 en 2011 in de grote Festsaal. Wie speelde er op
haar en wat heeft ze daar 'gezien'?
Yvo Verschoor maakte er onder regie van Maarten Mourik
een voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat
horen.
30 januari Huis Midwoud 20:00u GEDICHTENDAG Entrée
€15,-
Reserveren:
https://www.ticketkantoor.nl/shop/gedichtendag
Simon Mulder draagt voor uit werk van Henriette Roland
Holst en Herman Gorter,
begeleid op de Blüthner vleugel door improvisator Yvo
Verschoor.
Op Gedichtendag, donderdag 30 januari, presenteren Yvo
Verschoor, filmpianist en oprichter van Huis Midwoud, en
Simon Mulder, voordrachtskunstenaar en artistiek leider
van het Feest der Poëzie, een programma met film, muziek
en voordracht van poëzie en brieven van Henriette Roland
Holst en Herman Gorter. Zij werden beiden dichter en
later socialist. Wat deelden zij? Hun geloof in de
liefde. Niet alleen in erotische zin; ook (en in geval
van Roland Holst vooral) een liefde voor de mensheid. In
dit programma wordt de nieuwe bloemlezing uit het werk
van Henriette Roland Holst van Uitgeverij HetMoet
gepresenteerd, ziet u unieke bewegende beelden van
Herman Gorter en beleeft u 's werelds eerste
explicatorium voor voordracht, muziek en film.
28 december Huis Midwoud 20:00u
Filmconcert 'The Gold Rush', Charlie
Chaplin 1925
Het aandoenlijke en komische verhaal van een arme zwerver
die op zoek naar goud, spanning en liefde.
Vooraf het verhaal van Frau Blüthner,
Yvo's reisvleugel, over de geschiedenis van de
Blüthnerfabriek waar zij in 1897 werd 'geboren'.
Blüthnersaal
Berlin
rond 1910
8 september Waldorf Astoria Hotel Amsterdam
High Tea van 15-18u met muziek door Yvo Verschoor
14 augustus Pianola Museum Amsterdam
Geelvinck
Fortepiano Festival 2019
16:00u Lecture Recital 'De Wondere Wereld van de Pianola
door Yvo Verschoor en Kasper Janse
20:15u Cinema Pianola, Filmconcert over de relatie tussen
film, pianola en reproductiepiano
10 juni (tweede pinksterdag) Huis Midwoud Aanvang 17:00u
Toegang €15,-
Op Stoom, per trein door de stille filmgeschiedenis.
In het begin van de cinematografie bestond er, net als in
de beeldende kunst en bij veel componisten uit die tijd,
een grote fascinatie voor beweging, industrialisatie,
modernisme en machines. Het verhaal gaat, dat mensen van
schrik wegrenden bij de vertoning van het binnenkomen van
een trein in Le Ciotat, in 1895 gefilmd door de gebroeders
Lumière. The Great Robbery uit 1903 is de eerste western
ooit gemaakt. Het ingekleurde Conway Castle (± 1905) doet
denken aan een bewegend impressionistisch schilderij. D.W.
Griffith maakte gebruik van nieuwe montage- en
filmtechnieken, waardoor verschillende verhaallijnen met
meerdere camerastandpunten door elkaar konden worden
gemonteerd, met als gevolg één van de eerste
suspence-films: The Lonedale Operator uit 1911 . Komiek
Buster Keaton was gek op locomotieven; zijn lievelingsfilm
The General bestaat eigenlijk vrijwel uitsluitend uit twee
lange achtervolgingen met locomotieven en in veel van zijn
andere films in de jaren '20 speelt de trein een grote
rol. Dat je treinen filmisch ook heel anders kunt
gebruiken is te zien in Berlin, die Sinfonie der Großstadt
(1927) en in De Man met de Camera (1929). Beleef de tijd,
de humor en de schoonheid van de stomme film en de
piano(la), met prachtige en opzwepende live muziek.
Stille Verrassingen (een
klein voorproefje met dank aan Ivan)
4 juni Filmhuis Den Haag, Spui 191 Den Haag 19:00u
De
keuze van Arnon Grunberg; City Lights (Charlie Chaplin
1931)
Begeleiding Yvo Verschoor, na afloop gaat Arnon Grunberg
in gesprek met de zaal over de onderwerpen in de film.
11 mei Échte Romantiek in Huis Midwoud. Aanvang 20:00u
Toegang €15,-
In een sfeervolle omgeving lekker wegzwijmelen bij
romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw.
Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de
stille film, begeleid door meeslepende composities van de
meesters der romantiek. Melodramatische, ontroerende en
tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en live
geïnterpreteerd door filmconcertpianist Yvo Verschoor met
romantische improvisaties, afgewisseld met unieke
muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
31 oktober 20:15u Pianola Museum
Stille Griezels Halloween Special (UITVERKOCHT)
Een avond vol hele beroemde en minder bekende uiterst
griezelige wezens, die allemaal geboren zijn in de tijd
van de stille film.
18 oktober Koninklijke Industriële Grote Club Amsterdam
Minifilmconcert Yvo Verschoor over Duits Expressionisme in
de stomme film
13 oktober 20:00u Huis Midwoud.
Stille Komieken & The Kid (Charlie Chaplin USA 1921)
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl
Voorafgaand aan The Kid zie je een aantal eerdere
filmkomieken aan ‘t werk. Je ziet een korte impressie van
de ontwikkeling vanaf de allereerste filmkomedie van
Lumière tot aan superster Chaplin in 1921.
15 september 20:00u Huis Midwoud
Stille Schepen, onder zeil door de filmgeschiedenis
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl
Storm bij Kaap Hoorn
Op zaterdagavond 15 september presenteer ik in Huis
Midwoud mijn filmprogramma ‘Stille Schepen, onder zeil
door de filmgeschiedenis’, voor deze gelegenheid
natuurlijk wat aangepast aan de locatie met oude beelden
uit Noord-Holland en deze omgeving. Steden als Hoorn
(inderdaad is Kaap Hoorn naar deze stad genoemd),
Medemblik en Enkhuizen hebben een grote rol gespeeld in de
VOC, de grote zeilvaart en de visserij.
14 augustus 20:15u Pianola Museum
Vliegende Vleugels i.h.k.v.Geelvinck Fortepiano Festival
De piano speelt in dit programma zelf in de hoofdrol.
3 augustus 20:15u Pianola Museum
'Échte Romantiek, Drag Queen Special' Gay Pride
met o.a. Marlène Dietrich, Asta Nielsen, Gloria Swanson en
Rudolph Valentino.
18 juni 19:30u 'Sunrise' Haags Filmhuis
i.h.k.v. De keuze van Erik.
Dank aan Erik Daams voor het 26 jaar lang organiseren van
vele mooie voorstellingen Film & Levende Muziek in het
Haags Filmhuis!
4 mei 18:50u officiële programma Dodenherdenking
in Huis Midwoud, voorafgaande aan 2 minuten
stilte en kranslegging bij het Oorlogsmonument aan de
Midwouder Dorpsstraat.
4 mei 20:30u Huis Midwoud, Midwouder Dorpsstraat 17 1679GB
Midwoud
Premiere 'Frau Buch als stille Getuige; Aktion T4'
Het ongelofelijke verhaal van een prachtige plek bij
Berlijn, het lieflijke dorpje Buch, waar in een ziekenhuis
de vreselijkste dingen konden gebeuren in de aanloop naar
WO II.
Op die plek stond in een grote feestzaal sinds 1923 een
prachtige Blüthner concertvleugel, en die was daar na
sluiting van het gebouw eenzaam achtergebleven. In 2011 is
de vleugel door toeval door Reinder Wijnveld en Yvo
Verschoor ontdekt, gekocht en vervolgens gerestaureerd
samen met restaurateur Frank van Ham.
Deze voorstelling kwam tot stand met heel veel dank aan
schrijfster/onderzoekster Rosemarie Pumb, die ruim 20 jaar
onderzoek deed en twee boeken schreef over wat er in
Berlin Buch gebeurd is.
Frau Pumb is verantwoordelijk voor het plaatsen van
verschillende oorlogsmonumenten in Buch en zal bij deze
voorstelling aanwezig zijn, en daar ben ik heel dankbaar
voor!
22 april Spiegelzaal in Het ConcertgebouwAanvang 19:30u
Vooraf aan het debuut van Lucas en & Arthur Jussen in
de Serie Meesterpianisten en in pauze presenteren de
Pianola Sociëteit & Pianola Museum
'Oude Meesterpianisten'
25 maart Lourdeskerk i.h.k.v., 200 Jaar Scheveningen.
Aanvang 15:30u
Cinema Variété. Een kijkje in het Variété
van rond 1900.
Samenstelling, piano en presentatie Yvo Verschoor
21 maart Geelvinck Pianola Museum, Aanvang 21:00u(!)
Cinemagie: Lente Momenten
4 maart Zondagochtend Concert live op Radio 4 vanuit
de Spiegelzaal in Het Concertgebouw
m.m.v. Max Lakeman (Pianola), Jeroen Dupont (Viool)
en Yvo Verschoor (directeur Pianola Museum)
24 februari 10:00u-12:00u
Radio
4 Een Goede Morgen Met Yvo Verschoor
Kijk ook op de Facebook pagina van het Pianola Museum voor updates
17 februari NRC plaatst rectificatie
16 februari Amsterdamse Kunstraad geeft advies aan wethouders Financiën en Cultuur (Parool)
15 februari Feest 25 jaar Pianola Museum Westerstraat 106
Podium op 4; 17:30u live op Radio 4
Yvo Verschoor over' 25 jaar Pianola Museum in de
Westerstraat'
Trouw
komt met artikel met dank aan Joris Belgers
14 februari
Geelvinck Pianola Museum. Aanvang 20:15 (Uitverkocht!)
Échte Romantiek Valentijns Special
9 februari Artikel in NRC Handelsblad met dank aan Doortje Smithuijsen
7 februari Taxatie pand Gemeentelijk Vastgoed Amsterdam
1 februari inspreken Raadscommissie Jeugd & Cultuur
Met speciale dank aan componist
Samuel Vriezen!
24 januari Raadsvergadering Stadhuis Amsterdam
21 januari Podium
Witteman over behoud Pianola Museum.
Met veel dank aan Mike Boddé,Paul Witteman en Floris
Kortie !
Max Lakeman stelde zijn prachtige Mason&Hamlin Ampico
B vleugel ter beschikking, zodat ook Serge Rachmaninoff
van zich kon laten horen!
18 januari Verkoop voorlopig 'On hold'(Parool)
inspreken bij Raadscommissie FinanciëN
Speciale dank aan Choreograaf/Kunstenaar Toer
van Schaijk!
15 januari Opnamen
Podium Witteman Extra voor NPO Cultura
over het Pianola Museumen de dreigende verkoop van het
pand.
Floris Kortie op bezoek in het museum aan de
Westerstraat106.
12 januari Artikel in de Volkskrant
11 januari inspreken Raadscommissie Jeugd & Cultuur
Met speciale dank aan Aron Eilander van Museumn8!
9
januari inspreken Bestuurscommissie Stadsdeel Centrum
Speciale dank aan Geer Oskam (Museumn8/Van Gogh Museum)
7 januari ingezonden
brief in Het Parool van Sabine Wildevuur
6 januari Kasper Janse en Yvo Verschoor bij Spijkers met Koppen op Radio
4 januari Artikel in het Reformatorisch Dagblad
28 december Het
Parool helpt met artikel
Met dank aan Jesse beentjes
27 december 2017 Start Actie: Pianola
Museum moet blijven!
Door deze ontwikkelingen staat al mijn andere werk even
'on hold ; het pand waar het Pianola Museum dreigt op de
vrije markt aan de hoogste bieder verkocht te worden!
Veel dank aan iedereen voor alle steunbetuigingen en hulp
!!
Wij, Kasper Janse (conservator/oprichter) en ik, (sinds 1
maart 2017 directeur van het Pianola Museum), werken dag
en nacht om dit besluit van de baan te krijgen en de
Gemeente Amsterdam op andere gedachten te brengen.
Yvo met Frau Blüthner in Theater Tuschinski bij Nosferatu
'Na 26 jaar spelen in het filmmusemu (nu EYE), tientallen
filmhuizen, theaters, schouwburgen, film- en
theaterfestivals en veel reizen met en zonder vleugel,
wordt de behoefte aan iemand die alles rondom die
filmconcerten organiseert steeds groter.
Na ruim 35 agenten te hebben benaderd, is me duidelijk
geworden dat het feit dat ik zoveel gespeeld heb en de
laatste 12 jaar vrijwel alles zelf doe en me concentreer
op geheel eigen programma's eigenlijk zo gek nog niet is
geweest en best knap.
Men vindt mijn programma’s een geweldig ‘product, een goed
gekozen niche, goed gemaakt en samengesteld, onderhoudend,
educatief, historisch verantwoord, muzikaal afwisselend en
interessant, laagdrempelig, geschikt voor jong tot oud’ en
meer van die dingen, maar... het is volgens alle
boekingskantoren en theaterbureaus die de moeite namen mij
te antwoorden ‘moeilijk of niet te verkopen’.
Daarom heb ik besloten mij alleen nog te richten op mijn eigen concertzaaltje en daar te zorgen voor een mooie plek voor ‘Frau Blüthner’ en ‘haar pianofamilie’, een goede akoestiek en mooie projectie.
Huis Midwoud is, ondanks dat het nog een bouwplaats is en er nog veel moet gebeuren om het de perfecte concertruimte te maken, nu al heel mooi en ademt geschiedenis en verhalen'.
Yvo met Kerstprogramma Stille Sneeuw in Tivoli Vredenburg
in Utrecht
Yvo Verschoor speelde ondermeer in:
EYE Filmmuseum Amsterdam,
Theater Tuschinski Amsterdam,
Pianolamuseum Amsterdam,
Rialto Amsterdam,
Cinerama Amsterdam,
De Uitkijk Amsterdam,
De Krakeling Amsterdam,
Theater de Meervaart Amsterdam,
The Movies Amsterdam,
Cinekid Festival Amsterdam,
Theater De Melkweg Amsterdam,
Ostade Theater Amsterdam,
De Rode Hoed Amsterdam,
KunstSchoolDag Amsterdam,
StuKaFest Amsterdam,
NRC/Handelsblad Dag Amsterdam,
Vondelpark Openluchttheater Amsterdam,
Vondelpark 'Sunsets' Amsterdam,
Vondelkerk Amsterdam,
Uitmarkt Amsterdam,
Pleintheater Amsterdam,
Oosterkerk Amsterdam,
OBA theater Amsterdam,
Jazzcafe Alto Amsterdam,
Cinetone Studio Duivendrecht,
Schouwburg Amstelveen,
Theaterzaal Wetsend Amstelveen,
Toneelschuur Haarlem,
Filmschuur Haarlem,
Het Oude Slot Heemstede,
Landgoed Groenendaal Heemstede,
Het Witte Theater IJmuiden,
Theater De Omval Diemen,
Elckerttheater Bussum,
Filmhuis Hilversum,
Theater Provadja Alkmaar,
Wijkcentrum 't Noot Purmerend,
Theater de Boerderij Huizen/Bussum,
Biltse Muziekschool Bilthoven,
Theater de Kubus Lelystad,
Theater De Lieve Vrouw Amersfoort,
Cinemarienburg Nijmegen,
Skala Nijmegen,
Festival De Armada Nijmegen,
Filmhuis Helmond,
Theater De Groene Engel Oss,
Theater De Bussel Oosterhout,
Plaza Futura Eindhoven,
Gaslab Universiteit Eindhoven,
Fidei et Arti Oudenbosch,
Chassé theater Breda,
Chassé cinema Breda,
Theater Lumière Maastricht,
Schouwburg Tilburg,
Filmtheater Louis Tilburg,
Theater De Blauwe Kei Veghel,
Cultureel Centrum van Gogh Zundert,
Verkadefabriek 's-Hertogenbosch,
Filmtheater Jeroen 's-Hertogenbosch,
Filmhuis Arnhem,
Theater Lantaren/Venster Rotterdam,
International Film Festival Rotterdam,
Stadsschouwburg Rotterdam,
De Doelen Rotterdam,
Pathé Schouwburgplein Rotterdam,
Piano Driedaagse Rotterdam,
Zaal De Unie Rotterdam,
Kunstkijkdag Rotterdam,
KNZRV De Maas Rotterdam,
Rotterdams Studenten Genootschap Rotterdam,
Hotel New York Rotterdam,
Theater De Teerstoof Schiedam,
Festival Hof van Spektakel Vlaardingen,
Theater De Veste Delft,
Koninklijke Bibliotheek Den Haag,
Haags Filmhuis Den Haag,
Theater Pierrot Den Haag,
Podium Vocale Den Haag,
Hoge Raad Den Haag,
Uitmarkt Den Haag,
Regentenkamer Den Haag,
Lordeskerk Scheveningen,
Tooverlantaarn Museum Scheveningen,
Atelier Beeldbak Scheveningen,
Kasteel Oud Wassenaar Wassenaar,
Stadsschouwburg Leiden,
Stadsgehoorzaal Leiden,
De Waag Leiden,
Regionaal Archief Leiden,
Jazzcafe The Duke Leiden,
Societeit De Burcht Leiden,
Scheltema Leiden,
Leidse jazzweek,
Pieterskerk Leiden,
Filmhuis Gouda,
Filmhuis Alphen a/d Rijn,
Blauwe Zaal Schouwburg Utrecht,
Filmtheater 't Hoogt Utrecht,
Nederlands Filmfestival Utrecht,
Louis Hartlooper Complex Utrecht,
Tivoli Vredenburg Utrecht,
Holland Animation Festival Utrecht,
't Neude Utrecht,
Theater Kikker Utrecht,
Parnassus Utrecht,
Heerenlogement Beusigem,
De Fransche School Culemborg,
Opus 5 Geldermalsen,
Filmhuis Deventer,
Bergkerk Deventer,
Stadsgehoorzaal Kampen,
Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden,
't Haske Joure,
Oerol Festival Terschelling (7 edities op diverse
locaties),
Theater West-End Terschelling,
Stadsschouwburg De Tamboer Hoogeveen,
Theaterhotel Almelo,
Filmtheater Images Groningen,
Grand theatre Groningen,
Theater de Molenberg Delfzijl,
De Schakel Haren,
Theater Movie W Wageningen,
Podium 't Beest Goes,
In België:
Gemeenschapscentrum De Rinck Brussel België,
Cultureel Centrum Lokeren België,
Cultureel Centrum Braschaat België,
Oude Ulo Leek België,
Cultureel Centrum Evergem België,
Cultureel Centrum De Herbakker Eeklo België,
Cultureel Centrum St. Niklaas België,
In Duitsland:
Arsenal Kino Berlin Duitsland,
Filmfestival Münster Duitsland,
Pianosalon Christofori Berlin Duitsland,
Frühsammers Restaurant Berlin Duitsland,
Theaterbar Berlin Duitsland,
In Italië:
Il Cinema Ritrovato Bologna Italië,
Pordenone Silent Film Festival 'LE GIORNATE DEL CINEMA
MUTO', Italië
In USA:
Vassar College, New York
"Beste Yvo,
Op Eerste Kerstdag (2019) was ik op de Kerstmatinee aanwezig. Ik vond het een hele leuke, mooie en interessante voorstelling! De nostalgie van Chaplin e.d. kwam voorbij, maar ook de interessante beelden van de ontdekkingsreizen. Veel afwisseling met bijpassende muziek kortom, ik heb er heel erg van genoten! Ik zal zeker nog weleens langs komen. Veel succes in ieder geval met het ontwikkelen van deze voorstellingen! Verder prettige feestdagen en een kunstzinnig 2020, en ook veel energie voor het opknappen van het pand! Het wordt al leuk! Hartelijke groet, Hilda K."
"dank je wel voor de ongelofelijk leuke avond in het
gezelligste museum van Amsterdam. Nooit geweten dat oude
filmpjes zo leuk konden zijn, en wat een mooie muziek.
(Geelvinck Pianola Museum Amsterdam,
Stille Verrassingen)
"wat een mooie ruimte en wat een sfeer", "geweldige films, ik wist niet dat ze dat in 1900 al zo konden maken", "wat klinken die vleugels mooi" , " wat moet er nog veel gebeuren... of misschien moet je het eigenlijk maar zo laten, want zo is het ook al zo mooi."(Huis Midwoud,'Bouwplaatsfilmconcert 3 juni 2017')
"Onze allereerste "Bezoeker van de Week" is Yuri Robbers, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Hij kwam voor de tweede keer naar Cinemagie. "Geweldig", sprak Yuri. "Heel mooi, prachtige fragmenten en mooie muziek. En dat in deze ambiance met Jugendstil en prachtige kleuren!" (Pianola Museum 28 sept 2015)
“Hele leuke middag in de Verkadefabriek gehad. Gaaf om
meer te weten te komen over de filmgeschiedenis.”
( Cinemagie,Den Bosch augustus 2014 )
Interview NRC/Handelsblad n.a.v. serie zwijgende Hitchcock
films zomer 1997:
Yvo Verschoor over de zwijgende Hitchcock Door GERDA
TELGENHOF “De zwijgende thrillers van Alfred Hitchcock
lenen zich uitstekend om muziek bij te maken. Er wordt een
beroep gedaan op je vermogen steeds iets anders te
bedenken en de spanning niet te laten wegebben. Hij
creëert in zijn films een geladen sfeer met optische
effecten die bijna muzikaal zijn, omdat ze geluid
suggereren. Je ziet een deur opengaan en omdat alle
aanwezigen erop reageren, weet je dat die deur kraakt.”
Pianist Yvo Verschoor (31) speelt de komende twee maanden
in het Amsterdamse filmmuseum tijdens het retrospectief
van Alfred Hitchcock (1899-1980), samen met Charles Visser
en Wim Tuyl. Afwisselend begeleiden ze op de
Yamaha-vleugel zwijgende films, waarvan 'the master of
suspense' er in de jaren twintig een tiental maakte, voor
hij aan de geluidsfilm begon. Het hele retrospectief omvat
bijna het complete oeuvre (meer dan vijftig films) van
Hitchcock. Yvo Verschoor speelt bij The Lodger (1926),
Downhill (1927) en Easy Virtue (1927). Verschoor, die de
jazzopleiding volgde aan het Haagse Conservatorium, begon
oude films te begeleiden in het Haags Filmhuis. Hij speelt
ook in jazzbands, maar doet de laatste vijf jaar steeds
meer voor filmtheaters. “Ik heb al honderden films
begeleid, van serieuze Russische tot komische films met
Charley Chaplin en Buster Keaton. Ik leg me steeds meer
toe op klassieke muziek, want ik gebruik veel romantische
composities van Debussy, Ravel, Schubert, Chopin en ook
Bach. Maar die lenen zich niet voor Hitchcock. Voor The
Lodger heb ik gebruik gemaakt van muziek die Bernard
Herrmann, een componist met wie Hitchcock veel
samenwerkte, schreef voor Psycho (1960). “Die oude,
zwijgende Hitchcock-films doen op het eerste gezicht wat
lachwekkend, traag en gedateerd aan. Maar als je goed
kijkt, zie je hoe hij over alle kleinigheden heeft
nagedacht. Hij zet je voortdurend op het verkeerde been.
Met de karakters wordt niets gedaan, maar ze zorgen voor
spanning en verwarring. In The Lodger komt een huurder
voor die de hele film door een soort hypnotische blik
heeft waardoor je tot de ontknoping denkt dat hij de dader
is. “Karakteristiek voor Hitchcock is dat hij continu
spanning weet te houden en de climax weet uit te stellen.
Bij geluidsfilms hoor je op spannende momenten vaak violen
aanzwellen. Op de piano roep ik dat gevoel onder andere op
door septime-akkoorden en sus-akkoorden. 'Sus' staat voor
suspense. Je laat bijvoorbeeld een terts in een akkoord
'onaf' en stelt het complete akkoord als het ware uit,
waardoor je suggereert dat er nog iets gaat komen. Dat is
precies wat de film op dat moment doet. Ook stilte kan
heel beklemmend werken, dus af en toe stopt de piano. Hoe
meer mensen in de zaal, hoe beklemmender die stilte werkt.
“Ik leer de muziek die ik bij zwijgende films speel
meestal uit mijn hoofd, omdat ik het moeilijk vind me op
twee dingen tegelijk te concentreren. Tijdens het spelen
let ik voortdurend op de film. Ik probeer zoveel mogelijk
muziek en beeld synchroon te laten lopen en een
bijpassende sfeer op te roepen. Soms componeer ik zelf
iets en ik werk ook met platen en geluidsbanden. In
Downhill bijvoorbeeld, wordt gedanst op de 78-toerenplaat
I want some money. Op dat moment laat ik een opname van
die plaat horen.” “Vroeger werd er ook muziek bij
gespeeld, maar dat blijkt niet meer te achterhalen.
Orkesten in bioscopen kregen opdrachten bestaande muziek
te spelen, maar de keuze hing af van de grootte en de
mogelijkheden van het orkest en welke effecten ze konden
bereiken. In die effecten is de piano natuurlijk beperkter
dan een orkest. Daarom werk ik af en toe met
78-toerenplaten en geluidsbanden. “Het probleem bij de
voorbereiding is dat je werkt met filmbeelden waar geen
passende muziek bij is gemaakt. Het is steeds knippen en
inpassen. Je moet de films goed kennen, anders ontkracht
je de scènes met de muziek. De bedoeling is dat het door
de regisseur beoogde effect behouden blijft. De muziek
dient alleen als ondersteuning.”