Het maken van mijn programma's met oude filmfragmenten en films over
dat kleine eerste stukje van de filmgeschiedenis, de tijd van de
stomme film, is geweldig werk om te doen.
Na het kiezen van een thema volgt een vaak lange zoektocht naar
beelden die op de één of andere manier bij dat thema passen. Uit de
berg verzameld materiaal ontstaat dan langzaam een verhaal en
vervolgens een kop en een staart. Daarna volgt het moeilijkste
onderdeel, het schrappen van wat te veel is, van wat niet echt optelt.
Zo sneuvelen soms hele mooie fragmenten, omdat ze andere fragmenten
naar beneden trekken of toch teveel van hetzelfde zijn als een ander
fragment. Als er dan na vaak weken zoeken, monteren, knippen, plakken
en weer weggooien een geheel is ontstaan, leidt dat eigenlijk altijd
tot allerlei spannende muzikale uitstapjes en vervolgens vaak weer
omgooien van volgordes van films.
Dan is er een nieuwe voorstelling, die bij iedere uitvoering weer
anders is, daardoor groeit en altijd bij iedere uitvoering weer wordt
aangepast.
In mijn voorstellingen ga ik uit van een bepaald filmhistorisch of
muzikaal thema en plaats dat in een context, waardoor een verhaal
ontstaat van uiteenlopende fragmenten waarin het gekozen thema zoveel
en zo divers mogelijk tot z'n recht komt.
De muziek tijdens mijn filmconcerten is altijd geïmproviseerd en
geïnspireerd op de filmbeelden, sfeer en beweging.
De kunst van improviseren bij beeld kwam tot bloei tussen 1895 en
1930, maar verdween vrijwel helemaal na de uitvinding van het
synchroon geluid. Met veel respect voor die geschiedenis, geef ik mijn
eigen muzikale interpretaties aan wat ik zie met mijn eigen mix van
muziekstijlen.
(Trailer
Yvo Verschoor Filmconcerten, Verkadefabriek 2014)
(fragment
Our Hospitality van Buster Keaton, Theaterbar Berlin 2008)
De mogelijkheid van geluidsregistratie en geluidsreproductie heeft
ongelofelijk veel veranderd in de manier waarop wij naar muziek
luisteren en muziek kennen.
Daarbij is het met alle huidige technologie nauwelijks nog voor te
stellen, dat je tot eind 19de eeuw muziek eigenlijk alleen maar 'live'
kon horen; wilde je een uitvoering van bepaalde muziek of een artiest
horen, dan moest je daar heen.
Een andere mogelijkheid was er niet, want opnamen bestonden niet.
Natuurlijk speel ik tijdens mijn voorstellingen veel zelf, maar
daarnaast laat ik ook graag originele 78-toeren opnamen, authentieke
muziekrollen en ander uniek (oud) geluidsmateriaal in mijn
voorstellingen horen.
Onder de noemer CINEMAGIE heb ik in de afgelopen jaren een serie stille filmprogramma's gemaakt, die allemaal gaan over de ontwikkeling van de vroegste cinematografie. Hieronder vind je er een paar, maar er zijn er meer en er komen nog regelmatig nieuwe voorstellingen bij.
ÉCHTE ROMANTIEK
Lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de
20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de
stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der
romantiek.
Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig
verfilmd en live geïnterpreteerd door
filmconcertpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties,
afgewisseld met unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
STILLE GRIEZELS
Stille Griezels is een spannend, eng, griezelig, maar vooral ook leuk
programma met films en fragmenten met allerhande griezels uit de tijd
van de stomme film. Monsters, engerds en Frankenstein-achtige
schepsels, betoveringen, horror en suspence uit de begintijd van de
cinematografie! Van angstaanjagende toverlantaarn plaatjes en
sprookjes via de tovertrucs van George Méliès en 'betoverde huisjes'
uit 1907 tot scènes uit ondermeer Nosferatu, de allereerste
vampier.
ONDER ZEIL, zeil- en stoomvaart in de stomme film
Dit programma neemt je mee in de wereld van de zeil- en stoomvaart in
de tijd van de stomme film.
Vaar mee door het Amsterdam van 1915, langs het oorspronkelijke harde
vissersleven van Marken en Volendam in 1920.
Zak per stoomschip de Rijn af in 1922, door de bedrijvige Rotterdamse
haven tot aan Hoek van Holland.
Stap aan boord van de enorme viermastbark Pamir in 1930 en beklim zijn
40 meter hoge masten op volle zee.
Hou je stevig vast als we spectaculaire stormen en tyfonen trotseren!
Zeil terug in de tijd bij historische beelden vol zeil-en stoomvaart,
visserij, walvisvaart, imposante schepen, kleine bootjes en dure
jachten. De beroemde komiek Buster Keaton laat vooral de lachwekkende
kant van het varen zien met hilarische toestanden in 'The Boat' (1921)
en aan boord van 'The Love Nest' (1923), met veel adembenemende
stunts.
VLIEGENDE VLEUGELS
STEDEN VAN LANG GELEDEN
Een programma vol historische stadstaferelen uit Berlijn, Parijs,
Londen, New York en Amsterdam van 1895 tot 1929.
Het leven in de Großstadt, de stadsvernieuwingsplannen van Berlage en
Le Corbusier, Manhattan gefilmd vanuit de Graf Zeppelin, één van de
grootste luchtschepen, en veel meer stadse zaken, zijn te zien in dit
programma vol afwisselende muziek.
(fragment
Berlin, die Sinfonie der Großstadt, begeleiding Yvo Verschoor)
Hoofdfilm is Entr'Acte (1924, René Clair). Verder o.a. fragmenten uit
Metropolis en van Laurel & Hardy.
STILLE SNEEUW kerst matinée
Kom bij de houtkachel met een glaasje glühwein genieten van film en
live muziek en maak een romantische reis terug in de tijd.
Stille Sneeuw is een voorstelling vol antieke kerstfilms met veel
sneeuw en ijs, humor en drama, speelgoed en lekker eten.
Om in de sfeer te komen beginnen we met winterse toverlantaarnplaatjes
uit 1880.
Daarna dromen we weg bij 'A dream of Toyland' van Arthur Melbourne
Cooper, de eerste poppen animator ter wereld, gemaakt in Engeland in
1907 en wordt het griezelen bij de allereerste verfilming van Charles
Dickens' verhaal 'A Christmas Carol' uit 1910, live begeleid door een
spookpiano.
We kiezen het ruime sop met Roald Amundsen (1911), Robert Falcon Scott
(1913) en Ernest Shackleton (1914) en reizen mee op hun heroïsche
expedities naar de Zuidpool, om vervolgens kerst te vieren met de
insecten van Wladyslaw Starewicz (Moskou 1913).
Daarnaast wordt het smikkelen en smullen van overheerlijke schoenzolen
en gebraden kerstkippen in 'The Goldrush' van Chaplin (1925).
OP STOOM, per trein door de filmgeschiedenis
In het begin van de cinematografie bestond er, net als in de beeldende
kunst en bij veel componisten uit die tijd, een grote fascinatie voor
beweging, industrialisatie, modernisme en machines.
Het verhaal gaat, dat mensen van schrik wegrenden bij de vertoning van
het binnenkomen van een trein in
Le Ciotat, in 1895 gefilmd door de gebroeders Lumière.
The Great Robbery uit 1903 is de eerste western ooit gemaakt.
Het ingekleurde Conway Castle (± 1905) doet denken aan een bewegend
impressionistisch schilderij.
D.W. Griffith maakte gebruik van nieuwe montage- en filmtechnieken,
waardoor verschillende verhaallijnen met meerdere camerastandpunten
door elkaar konden worden gemonteerd, met als gevolg één van de eerste
suspence-films: The Lonedale Operator uit 1911 .
Komiek Buster Keaton was gek op locomotieven; zijn lievelingsfilm The
General bestaat eigenlijk vrijwel uitsluitend uit twee lange
achtervolgingen met locomotieven en in veel van zijn andere films in
de jaren '20 speelt de trein een grote rol.
Dat je treinen filmisch ook heel anders kunt gebruiken is te zien in
Berlin, die Sinfonie der Großstadt (1927) en in De Man met de Camera
(1929).
Beleef de tijd, de humor en de schoonheid van de stomme film en de
piano(la), met prachtige en opzwepende live muziek.
CINEMA BRUT
Programma met korte absurdistische filmpjes
uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd
met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20.
Programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de
cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse
Avant-Garde van de jaren '20. Deze 'harde, onbewerkte, ruwe' filmpjes
zijn vooral bijzonder geworden, omdat ze behoren tot de slechts 20%
van bewaard gebleven stomme films en omdat ze bijna nooit te zien
zijn.
Het zijn de laatste overblijfselen uit een tijd, die al meer dan
honderd jaar van ons af staat.
Cinema Brut gaat vooral over het gebruik en misbruik van acteurs,
vreemde onderwerpkeuzes en de meest basale manier van filmen.
Films uit de tijd van het Dadaïstisme en Expressionisme voeren u mee
in een abstracte wereld.
Filmpianist Yvo Verschoor begeleidt de films met Frau Blüthner (1897),
een Aeolian voorzetpianola uit 1902, originele 78 toeren platen en
veel live improvisaties.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Met dank aan Frank van Ham (pianotechniek), het Filmmuseum en het
Pianola Museum
(fragment
Ballet Mécanique, Fernand Leger / muziek George Antheil / Pianola
Yvo Verschoor / Eye Filmmuseum 2012)
STILLE SPROOKJES
Heel, heel, heel erg lang geleden was er opeens film!
Met ratelende apparaten werden toverachtige beelden geprojecteerd en
zo kwamen oude verhalen opnieuw tot leven op het witte doek.
Stille Sprookjes laat de eerste sprookjes-verfilmingen zien uit de
oertijd van de film
Laat je betoveren door reuzen en dwergen, feeën en magiërs en geniet
van de allereerste verfilmingen van 'Assepoester' uit 1899 en 'Jack
and the Beanstalk' uit 1902.
Het wordt griezelen en gruwelen bij 'Roodkapje en de boze Wolf' uit
1925.
En wie wint het luchtgevecht tussen de gemene toverkol op haar
vliegende bezemsteel en een zwerm kabouters op hun bommenwerp-ganzen
in 'Hans en Grietje'?
Cricket spelende lucifers zijn een prachtig voorbeeld van de
poppenanimaties uit 1899 van filmpionier Arthur Melbourne-Cooper, en
meesteranimator Wladyslaw Starevicz laat levende insecten gezellig
kerst vieren.
Verder zijn er veel beelden van goochelaar George Méliès te zien en
fragmenten uit Sneeuwwitje uit 1916
LENTE MOMENTEN
Een voorstelling vol tjilpende vogeltjes en ontluikende blaadjes en
bloeiende bloemen, begeleid met lente-achtige muziek; laat het
voorjaar maar komen.
Wil je een programma op maat, dat aansluit bij een speciale
gelegenheid en jouw speciale wensen, vraag dan naar de vele
mogelijkheden.
Velen gingen je voor! Zij en hun gasten hebben het jaren later nog
over hoe bijzonder het filmconcert was tijdens hun feest of
bijeenkomst.
Al mijn bestaande programma's zijn op verzoek en in overleg aan te
passen aan persoonlijke wensen.
Iets nieuws maken kan natuurlijk ook .
Aangepaste filmconcerten waren al een groot succes op ondermeer 40,
50, 60, 70, 80 en 90ste verjaardagen en bij diverse 'zoveel jarige'
huwelijksfeesten. :)
Natuurlijk bestaat ook nog steeds de mogelijkheid dat ik een film naar
keuze kom begeleiden, want dat doe ik al 25 jaar in vele theaters, in
musea, op film- en theaterfestivals en in filmhuizen, dus waarom niet
bij jullie.
Neem ook daarvoor gerust contact op.
Tevens beschikbaar (tegen meerprijs):
-Aeolian 65-toons voorzet Pianola uit 1902 met authentieke
muziekrollen
-Diverse antieke 78 toeren grammofoons & historische opnames
-Geluidsinstallatie, microfoons Neumann
-Theaterspots en statieven
-Laptop/Dvd spelers
-Filmschermen 1,75x1,35m/ 3x2,25m/4 x 3m (andere maten evt. ook
beschikbaar)
*Filmconcerten op locatie met Frau Blüthner kunnen uitsluitend op de
begane grond of indien de speelplek met een (grote) lift te bereiken
is.
In Huis
Midwoud, wordt op dit moment bijna dag en nacht gewerkt aan het
creëren van een perfecte (film)concert plek, geschikt voor
gezelschappen tot ±50 personen.
Informeer gerust naar de mogelijkheden of kom eens langs bij een
'Bouwplaatsconcert'.
Heb je vragen of wil je meer weten, neem dan gerust contact op.
Stuur een mailtje naar info@yvoverschoor.nl
of bel en laat een berichtje achter.
Yvo Verschoor Filmconcerten
Midwouder Dorpsstraat 17
1679GB Midwoud
www.yvoverschoor.nl
info@yvoverschoor.nl
tel: 0031 (0)6 20 97 29 33
Btw: 1170.84.608.B02
KvK: 273435700000