Laat je betoveren door de mooiste beelden en muziek. Frau Blüthner en ik nemen je graag mee op reis door de filmgeschiedenis. Geniet van Vampieren en andere griezels, zwijmel weg bij romantische scenes,
kom voor een nostalgisch wintergevoel naar Stille Sneeuw en reis mee in de mooiste treinen in Op Stoom. Deze unieke filmconcerten zijn op uiteenlopende binnen- en buitenlocaties te bewonderen.
6
Yvo's Werk

Het maken van mijn programma's met oude filmfragmenten en films over dat kleine eerste stukje van de filmgeschiedenis, de tijd van de stomme film, is geweldig werk om te doen.
Na het kiezen van een thema volgt een vaak lange zoektocht naar beelden die op de één of andere manier bij dat thema passen. Uit de berg verzameld materiaal ontstaat dan langzaam een verhaal en vervolgens een kop en een staart. Daarna volgt het moeilijkste onderdeel, het schrappen van wat te veel is, van wat niet echt optelt.
Zo sneuvelen soms hele mooie fragmenten, omdat ze andere fragmenten naar beneden trekken of toch teveel van hetzelfde zijn als een ander fragment. Als er dan na vaak weken zoeken, monteren, knippen, plakken en weer weggooien een geheel is ontstaan, leidt dat eigenlijk altijd tot allerlei spannende muzikale uitstapjes en vervolgens vaak weer omgooien van volgordes van films.
Dan is er een nieuwe voorstelling, die bij iedere uitvoering weer anders is, daardoor groeit en altijd bij iedere uitvoering weer wordt aangepast.

SherlockJR
In mijn voorstellingen ga ik uit van een bepaald filmhistorisch of muzikaal thema en plaats dat in een context, waardoor een verhaal ontstaat van uiteenlopende fragmenten waarin het gekozen thema zoveel en zo divers mogelijk tot z'n recht komt.

De muziek tijdens mijn filmconcerten is altijd geïmproviseerd en geïnspireerd op de filmbeelden, sfeer en beweging.
De kunst van improviseren bij beeld kwam tot bloei tussen 1895 en 1930, maar verdween vrijwel helemaal na de uitvinding van het synchroon geluid. Met veel respect voor die geschiedenis, geef ik mijn eigen muzikale interpretaties aan wat ik zie met mijn eigen mix van muziekstijlen.

(Trailer Yvo Verschoor Filmconcerten, Verkadefabriek 2014)

Yvo_Fiets_1909

(fragment Our Hospitality van Buster Keaton, Theaterbar Berlin 2008)

De mogelijkheid van geluidsregistratie en geluidsreproductie heeft ongelofelijk veel veranderd in de manier waarop wij naar muziek luisteren en muziek kennen.
Daarbij is het met alle huidige technologie nauwelijks nog voor te stellen, dat je tot eind 19de eeuw muziek eigenlijk alleen maar 'live' kon horen; wilde je een uitvoering van bepaalde muziek of een artiest horen, dan moest je daar heen.
Een andere mogelijkheid was er niet, want opnamen bestonden niet.

Yvo_Aeolian_Pianola_1902
Natuurlijk speel ik tijdens mijn voorstellingen veel zelf, maar daarnaast laat ik ook graag originele 78-toeren opnamen, authentieke muziekrollen en ander uniek (oud) geluidsmateriaal in mijn voorstellingen horen.


Voorstellingen

Onder de noemer CINEMAGIE heb ik in de afgelopen jaren een serie stille filmprogramma's gemaakt, die allemaal gaan over de ontwikkeling van de vroegste cinematografie. Hieronder vind je er een paar, maar er zijn er meer en er komen nog regelmatig nieuwe voorstellingen bij.

ÉCHTE ROMANTIEK

Beyond_the_Rocks

Lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der romantiek.
Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door
filmconcertpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties, afgewisseld met unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor


STILLE GRIEZELS


Nosferatu

Stille Griezels is een spannend, eng, griezelig, maar vooral ook leuk programma met films en fragmenten met allerhande griezels uit de tijd van de stomme film. Monsters, engerds en Frankenstein-achtige schepsels, betoveringen, horror en suspence uit de begintijd van de cinematografie! Van angstaanjagende toverlantaarn plaatjes en sprookjes via de tovertrucs van George Méliès en 'betoverde huisjes' uit 1907 tot scènes uit ondermeer Nosferatu, de allereerste
vampier.

ONDER ZEIL, zeil- en stoomvaart in de stomme film

windjammer Dutch_fishingboats_1910

Dit programma neemt je mee in de wereld van de zeil- en stoomvaart in de tijd van de stomme film.
Vaar mee door het Amsterdam van 1915, langs het oorspronkelijke harde vissersleven van Marken en Volendam in 1920.
Zak per stoomschip de Rijn af in 1922, door de bedrijvige Rotterdamse haven tot aan Hoek van Holland.
Stap aan boord van de enorme viermastbark Pamir in 1930 en beklim zijn 40 meter hoge masten op volle zee.
Hou je stevig vast als we spectaculaire stormen en tyfonen trotseren!
Zeil terug in de tijd bij historische beelden vol zeil-en stoomvaart, visserij, walvisvaart, imposante schepen, kleine bootjes en dure jachten. De beroemde komiek Buster Keaton laat vooral de lachwekkende kant van het varen zien met hilarische toestanden in 'The Boat' (1921) en aan boord van 'The Love Nest' (1923), met veel adembenemende stunts.

VLIEGENDE VLEUGELS
Laurel&Hardy YvoVerschoor_Filmconcertpianist

Vliegende Vleugels is een afwisselend  vrolijk en informatief filmconcert  vol piano’s, vleugels en zeppelins, verwoede vliegpogingen met handaangedreven vleugels tot aan de eerste vlucht per vliegmachien van de gebroeders Wright in 1903.
Je ziet en hoort vliegensvlugge vingers, pianospelende concertmuizen, hoog in de lucht concurrerende pianofabrieken, ludieke uitvindingen van lenige pianoverhuizers en klanktovenaars, vleugels op kamelen en onder renpaarden, en pianistische en pianolistische hoogtepunten uit de stille film.
Ook benieuwd hoe zoiets klinkt?

STEDEN VAN LANG GELEDEN

ParisExpo1900 metropolis Irren Anstalt Berlin Buch 1906

Een programma vol historische stadstaferelen uit Berlijn, Parijs, Londen, New York en Amsterdam van 1895 tot 1929.
Het leven in de Großstadt, de stadsvernieuwingsplannen van Berlage en Le Corbusier, Manhattan gefilmd vanuit de Graf Zeppelin, één van de grootste luchtschepen, en veel meer stadse zaken, zijn te zien in dit programma vol afwisselende muziek.
(fragment Berlin, die Sinfonie der Großstadt, begeleiding Yvo Verschoor)
Hoofdfilm is Entr'Acte (1924, René Clair). Verder o.a. fragmenten uit Metropolis en van Laurel & Hardy.

STILLE SNEEUW kerst matinée

Kerst1909 Chaplin_Goldrush_Snow

Kom bij de houtkachel met een glaasje glühwein genieten van film en live muziek en maak een romantische reis terug in de tijd.
Stille Sneeuw is een voorstelling vol antieke kerstfilms met veel sneeuw en ijs, humor en drama, speelgoed en lekker eten.
Om in de sfeer te komen beginnen we met winterse toverlantaarnplaatjes uit 1880.
Daarna dromen we weg bij 'A dream of Toyland' van Arthur Melbourne Cooper, de eerste poppen animator ter wereld, gemaakt in Engeland in 1907 en wordt het griezelen bij de allereerste verfilming van Charles Dickens' verhaal 'A Christmas Carol' uit 1910, live begeleid door een spookpiano.
We kiezen het ruime sop met Roald Amundsen (1911), Robert Falcon Scott (1913) en Ernest Shackleton (1914) en reizen mee op hun heroïsche expedities naar de Zuidpool, om vervolgens kerst te vieren met de insecten van Wladyslaw Starewicz (Moskou 1913).
Daarnaast wordt het smikkelen en smullen van overheerlijke schoenzolen en gebraden kerstkippen in 'The Goldrush' van Chaplin (1925).

Pianola op de Noordpool

OP STOOM, per trein door de filmgeschiedenis

Train1900

In het begin van de cinematografie bestond er, net als in de beeldende kunst en bij veel componisten uit die tijd, een grote fascinatie voor beweging, industrialisatie, modernisme en machines.
Het verhaal gaat, dat mensen van schrik wegrenden bij de vertoning van het binnenkomen van een trein in
Le Ciotat, in 1895 gefilmd door de gebroeders Lumière.
The Great Robbery uit 1903 is de eerste western ooit gemaakt.
Het ingekleurde Conway Castle (± 1905) doet denken aan een bewegend impressionistisch schilderij.
D.W. Griffith maakte gebruik van nieuwe montage- en filmtechnieken, waardoor verschillende verhaallijnen met meerdere camerastandpunten door elkaar konden worden gemonteerd, met als gevolg één van de eerste suspence-films: The Lonedale Operator uit 1911 .
Komiek Buster Keaton was gek op locomotieven; zijn lievelingsfilm The General bestaat eigenlijk vrijwel uitsluitend uit twee lange achtervolgingen met locomotieven en in veel van zijn andere films in de jaren '20 speelt de trein een grote rol.

Dat je treinen filmisch ook heel anders kunt gebruiken is te zien in Berlin, die Sinfonie der Großstadt (1927) en in De Man met de Camera (1929).
Beleef de tijd, de humor en de schoonheid van de stomme film en de piano(la), met prachtige en opzwepende live muziek.

CINEMA BRUT

ChienAndalou

Programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20. Programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20. Deze 'harde, onbewerkte, ruwe' filmpjes zijn vooral bijzonder geworden, omdat ze behoren tot de slechts 20% van bewaard gebleven stomme films en omdat ze bijna nooit te zien zijn. Het zijn de laatste overblijfselen uit een tijd, die al meer dan honderd jaar van ons af staat. Cinema Brut gaat vooral over het gebruik en misbruik van acteurs, vreemde onderwerpkeuzes en de meest basale manier van filmen. Films uit de tijd van het Dadaïstisme en Expressionisme voeren u mee in een abstracte wereld. Filmpianist Yvo Verschoor begeleidt de films met Frau Blüthner (1897), een Aeolian voorzetpianola uit 1902, originele 78 toeren platen en veel live improvisaties. Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor Met dank aan Frank van Ham (pianotechniek), het Filmmuseum en het Pianola Museum
(fragment Ballet Mécanique, Fernand Leger / muziek George Antheil / Pianola Yvo Verschoor / Eye Filmmuseum 2012)

STILLE SPROOKJES

SnowWhite

Heel, heel, heel erg lang geleden was er opeens film!
Met ratelende apparaten werden toverachtige beelden geprojecteerd en zo kwamen oude verhalen opnieuw tot leven op het witte doek.
Stille Sprookjes laat de eerste sprookjes-verfilmingen zien uit de oertijd van de film
Laat je betoveren door reuzen en dwergen, feeën en magiërs en geniet van de allereerste verfilmingen van 'Assepoester' uit 1899 en 'Jack and the Beanstalk' uit 1902.
Het wordt griezelen en gruwelen bij 'Roodkapje en de boze Wolf' uit 1925.
En wie wint het luchtgevecht tussen de gemene toverkol op haar vliegende bezemsteel en een zwerm kabouters op hun bommenwerp-ganzen in 'Hans en Grietje'?
Cricket spelende lucifers zijn een prachtig voorbeeld van de poppenanimaties uit 1899 van filmpionier Arthur Melbourne-Cooper, en meesteranimator Wladyslaw Starevicz laat levende insecten gezellig kerst vieren.
Verder zijn er veel beelden van goochelaar George Méliès te zien en fragmenten uit Sneeuwwitje uit 1916

LENTE MOMENTEN

SpringBird Nightingale1923

Een voorstelling vol tjilpende vogeltjes en ontluikende blaadjes en bloeiende bloemen, begeleid met lente-achtige muziek; laat het voorjaar maar komen.

Speciale Wensen

Wil je een programma op maat, dat aansluit bij een speciale gelegenheid en jouw speciale wensen, vraag dan naar de vele mogelijkheden.

Velen gingen je voor! Zij en hun gasten hebben het jaren later nog over hoe bijzonder het filmconcert was tijdens hun feest of bijeenkomst.
Al mijn bestaande programma's zijn op verzoek en in overleg aan te passen aan persoonlijke wensen.
Iets nieuws maken kan natuurlijk ook .

Aangepaste filmconcerten waren al een groot succes op ondermeer 40, 50, 60, 70, 80 en 90ste verjaardagen en bij diverse 'zoveel jarige' huwelijksfeesten. :)

Yvo_Tuschinski

Natuurlijk bestaat ook nog steeds de mogelijkheid dat ik een film naar keuze kom begeleiden, want dat doe ik al 25 jaar in vele theaters, in musea, op film- en theaterfestivals en in filmhuizen, dus waarom niet bij jullie. Neem ook daarvoor gerust contact op.

YvoTivoliVredenburg

Technische informatie en prijzen

Blüthnet

Cinemagie programma's inclusief:

- *Historische concertvleugel Blüthner 230cm Model 2 (Frau Blüthner)
(De minimale benodigde ruimte is 3 x 3 meter i.v.m. kantelen vleugel)
- stemmen, vervoer, opstellen en uitlichten
- Filmdoek 3 x 2,25meter of 3 x 4 meter.
- Filmprogramma tot 90 minuten quicktime (of Dvd)
- Beamer Eiki LC-X70, 5000 Ansilumen

Kosten Cinemagie programma €1500,- all in.
Reiskosten tot 200km en Btw 6% zijn bij de prijs inbegrepen.

Indien er op de locatie een goed gestemde vleugel aanwezig is, zijn de kosten voor een Cinemagie programma €1250,- all in.

openluchtfilmconcert

Tevens beschikbaar (tegen meerprijs):
-Aeolian 65-toons voorzet Pianola uit 1902 met authentieke muziekrollen
-Diverse antieke 78 toeren grammofoons & historische opnames
-Geluidsinstallatie, microfoons Neumann
-Theaterspots en statieven
-Laptop/Dvd spelers
-Filmschermen 1,75x1,35m/ 3x2,25m/4 x 3m (andere maten evt. ook beschikbaar)

*Filmconcerten op locatie met Frau Blüthner kunnen uitsluitend op de begane grond of indien de speelplek met een (grote) lift te bereiken is.

Bluethner_reisvleugel



In Huis Midwoud, wordt op dit moment bijna dag en nacht gewerkt aan het creëren van een perfecte (film)concert plek, geschikt voor gezelschappen tot ±50 personen.
Informeer gerust naar de mogelijkheden of kom eens langs bij een 'Bouwplaatsconcert'.

Bouwplaatsconcert

Contact opnemen

Heb je vragen of wil je meer weten, neem dan gerust contact op.
Stuur een mailtje naar info@yvoverschoor.nl
of bel en laat een berichtje achter.


Yvo Verschoor Filmconcerten
Midwouder Dorpsstraat 17
1679GB Midwoud
www.yvoverschoor.nl
info@yvoverschoor.nl
tel: 0031 (0)6 20 97 29 33
Btw: 1170.84.608.B02
KvK: 273435700000